Door een grote landelijke technische verstoring op het KOA-systeem (kopen of afstand) van Royal FloraHolland is afgelopen vrijdag het veilen een aantal uren later dan gebruikelijk van start gegaan. Het is een nieuw logistiek probleem op de veiling waar het al langer niet soepel loopt. Leendert-Jan Plaisier, COO van Royal FloraHolland, sprak er vorige week nog over en eerder spraken ook handelaren zich al uit.
Net als op 18 aug ligt het systeem vandaag/nu weer plat. Storingveiling Holland zou beter passen als naam @FloraHolland Directie, managers etc blijven beweren dat alles geweldig loopt maar feit is dat het gewoon, plat gezegd, een zooitje is. pic.twitter.com/WFdohGPAhC
— Dave van der Meer (@davevdmeer) September 16, 2022
Er is uiteindelijk tot ongeveer 15.00 uur op de locaties geveild en voor 16.30 uur zijn alle bloemen en planten afgeleverd bij de klanten in de box. De gemiddelde prijsvorming was op peil en de doordraai over de locaties was uiteindelijk op normaal niveau, zo deelde de veiling later op de dag. De systemen zijn vrijdag uitgebreid getest. Volgens planning zou het veilen vanochtend, maandag 19 september, op het reguliere tijdstip van 6.00 uur van start moeten zijn gaan.
Vanochtend verschenen er voor zover bekend vanuit de veiling geen nieuwe storingsberichten.
Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland, reageerde bij ve veiling als volgt op de verstoring: “Ondanks de omstandigheden zijn we met flinke vertraging uiteindelijk wel gestart met veilen vandaag. We begrijpen dat deze vervelende situatie gevolgen heeft voor alle partijen in de keten, in het bijzonder voor onze klanten, hun medewerkers en ook onze eigen medewerkers. We bieden daarvoor onze excuses aan. We zijn uiteindelijk om 10.30 uur vanochtend in grotere volumes de bloemen en planten gaan veilen. Onze medewerkers in de logistiek hebben we gevraagd langer door te werken op onze locaties. Ook ons kantoorpersoneel is op alle locaties bijgesprongen in de logistiek. We willen dat kopers hun producten alsnog zo snel mogelijk ontvangen en zijn heel blij met de flexibiliteit van onze mensen. We bedanken kwekers, kopers en onze medewerkers voor hun begrip en geduld in deze lastige situatie.”
Bron: Royal FloraHolland