Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
problemen met pilot nieuw orderpicksysteem

"Het is nu half vijf en ik heb mijn bloemen nog niet binnen"

Tholen - De handel klaagt steen en been over de uitrol van een nieuw distributiesysteem van de bloemen, waarmee momenteel in Naaldwijk proefgedraaid wordt. Gisteren aan het eind van de middag hadden handelaren nog altijd een deel van hun bestellingen niet, zo melden verschillende partijen.

In Naaldwijk, en met termijn ook op de andere locaties, wil de veiling in de bloemen over van het sinds jaar en dag gangbare verdeelsysteem naar een zogeheten orderpicksysteem. Dit zou het groeiende aandeel klokvoorverkoop en de reguliere klokverkoop, die nu naast/door elkaar heen worden afgehandeld, moeten stroomlijnen. In een column op de website van de coöperatie ligt COO Leender-Jan Plaisier dit nader toe.

Sinds de proef afgelopen donderdag van start ging is het echter hommeles. “Het is nu half vijf en ik heb mijn bloemen nog niet binnen,” vertelde Gert-Jan Timmer van Kontikiflor gisterenmiddag. “Daar zitten bloemen bij voor klanten in Canada en Amerika, maar mijn vluchten mis ik nu. Een beetje vertraging kan gebeuren, maar dit zijn geen 'kinderziektes' meer. Het loopt gewoon spaak."


Naar zijn mening vergaloppeert de organisatie zich aan de complexiteit van het logistieke bedrijf. “Dit systeem draait 100 jaar. Het zou best kunnen dat er dingen beter kunnen, maar voordat je het helemaal omgooit moet je wel goed weten waar je mee bezig bent.”

En dat weten “ze” niet, meent collega bloemenhandelaar Dave van der Meer. “Dit is beleid dat wordt uitgestippeld door mensen zonder praktijkervaring. Bloemenhandel is wat anders dan een magazijn, het is daghandel, de hele voorraad wordt dagelijks ververst. Allicht kan het beter, natuurlijk ben ik niet tegen innovatie, maar hier zijn mensen aan het werk die gewoon niet begrijpen wat wij doen. Nu zitten we in het hoogseizoen, had dit bijvoorbeeld niet kunnen wachten tot de winter?”

Gisteren maakte de veiling excuses aan de gedupeerde klanten en gaf men aan dat ook een groter aanbod en personeelsgebrek wegen ook op het logistieke proces. “Maar dat zeiden ze twee maand geleden ook al”, besluit Dave. “Er waren gisteren 47 karren bloemen extra, dat is niets. Het aantal medewerkers was gelijk en ook was er geen storing. Het gaat dus gewoon niet goed.”