Tholen - De handel klaagt steen en been over de uitrol van een nieuw distributiesysteem van de bloemen, waarmee momenteel in Naaldwijk proefgedraaid wordt. Gisteren aan het eind van de middag hadden handelaren nog altijd een deel van hun bestellingen niet, zo melden verschillende partijen.
In Naaldwijk, en met termijn ook op de andere locaties, wil de veiling in de bloemen over van het sinds jaar en dag gangbare verdeelsysteem naar een zogeheten orderpicksysteem. Dit zou het groeiende aandeel klokvoorverkoop en de reguliere klokverkoop, die nu naast/door elkaar heen worden afgehandeld, moeten stroomlijnen. In een column op de website van de coöperatie ligt COO Leender-Jan Plaisier dit nader toe.
Sinds de proef afgelopen donderdag van start ging is het echter hommeles. “Het is nu half vijf en ik heb mijn bloemen nog niet binnen,” vertelde Gert-Jan Timmer van Kontikiflor gisterenmiddag. “Daar zitten bloemen bij voor klanten in Canada en Amerika, maar mijn vluchten mis ik nu. Een beetje vertraging kan gebeuren, maar dit zijn geen 'kinderziektes' meer. Het loopt gewoon spaak."
Half 4 en laatste handel nog steeds niet binnen… @FloraHolland beloofde vrijdag beterschap maar de chaos is nu compleet. Directie, RvC en het complete management lijken incompetent en leveren collectief een wanprestatie. #fail pic.twitter.com/uuzF0M5pAH
— Dave van der Meer (@davevdmeer) June 13, 2022
Naar zijn mening vergaloppeert de organisatie zich aan de complexiteit van het logistieke bedrijf. “Dit systeem draait 100 jaar. Het zou best kunnen dat er dingen beter kunnen, maar voordat je het helemaal omgooit moet je wel goed weten waar je mee bezig bent.”
En dat weten “ze” niet, meent collega bloemenhandelaar Dave van der Meer. “Dit is beleid dat wordt uitgestippeld door mensen zonder praktijkervaring. Bloemenhandel is wat anders dan een magazijn, het is daghandel, de hele voorraad wordt dagelijks ververst. Allicht kan het beter, natuurlijk ben ik niet tegen innovatie, maar hier zijn mensen aan het werk die gewoon niet begrijpen wat wij doen. Nu zitten we in het hoogseizoen, had dit bijvoorbeeld niet kunnen wachten tot de winter?”
Gisteren maakte de veiling excuses aan de gedupeerde klanten en gaf men aan dat ook een groter aanbod en personeelsgebrek wegen ook op het logistieke proces. “Maar dat zeiden ze twee maand geleden ook al”, besluit Dave. “Er waren gisteren 47 karren bloemen extra, dat is niets. Het aantal medewerkers was gelijk en ook was er geen storing. Het gaat dus gewoon niet goed.”