Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Laat horen hoe jij erin staat en luister hoe de ander erover denkt”

De markt verandert. Als ledenraadslid kan Toon van Kessel het niet vaak genoeg zeggen, zegt hij in een ledenraadscolumn van Royal FloraHolland. "Die veranderingen gaan in enorm rap tempo door. De omvang van bedrijven, de vraag van onze kopers, het soort bloemen en planten dat we kweken, internationalisering, digitalisering, de energiesituatie: het heeft allemaal zijn weerslag op de manier waarop we onze bedrijven draaiende houden. En dat vraagt om een andere kijk. Ook naar elkaar."

Kijk maar eens naar de klok, vervolgt hij in de hieronder integraal overgenomen column. "Vroeger was de klok het enige verkoopinstrument. Dat is nu allang niet meer zo. Sommige kwekers handelen alleen nog maar direct. Anderen doen nog steeds alles via de klok. Dat doen wij, voor het overgrote deel, ook met ons bedrijf. Tenminste, voor de Europese markt. De kwekers die van oudsher 100% de klok gebruiken, zijn vaak ontevreden. Bescherm de klok, is hun oproep.

Er zijn ook kwekers die de klok alleen gebruiken om de prijs te bepalen. Of om producten die ze bij hun directe klanten niet kwijt kunnen, toch te verkopen. Ondermijnen zij hiermee de klok, of brengen zij hun producten juist optimaal aan de man?

Begrip voor elkaars keuzes
Duidelijk twee verschillende visies op dezelfde klok. Deze verschillen in aanpak zorgen voor spanning en frictie. Ik zeg: laten we eens wat meer begrip hebben voor elkaars ondernemerschap. Andere ondernemers gebruiken de klok op een andere manier dan ik. Ik heb daar geen oordeel over. Ik accepteer dat dit gebeurt. In een veranderende markt, veranderen zaken nu eenmaal. En je kunt beter kijken naar wat wel kan, dan je frustreren over iets waar je geen invloed op hebt.

Dat klinkt makkelijk. En eigenlijk is het dat ook. Want het enige dat je hoeft te doen is: in gesprek gaan met collega’s. Juist met mensen die het net anders doen dan jij. Mijn ervaring is dat dit voor begrip zorgt. Als een andere ondernemer vertelt over zijn keuzes, snap je het beter. Vaak leer je er zelf ook van. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je accepteert het beter. Dat is niet alleen fijner voor anderen, maar vooral ook voor jezelf. Ga dus naar de ledensessies, drink eens een kop koffie met een kweker in je omgeving. Het kost even tijd, maar het levert een hoop op.

En nog iets om het samen over te hebben…
Er is nog iets wat me bezighoudt. We moeten uitkijken dat we onze coöperatie niet uithollen. Collega Ledenraadslid Arnoud van der Knaap besprak het ook in zijn column. Op dit moment is de coöperatie verlieslatend. We dichten gaten onder andere door verkoop van vastgoed. Maar op een bepaald moment is er niets meer over. Ofwel: het huidige verdienmodel, en dus ook de lidmaatschapsstructuur en de tarieven, staan onder druk.

Wat merken leden daarvan? Het komende jaar staan strategie en lidmaatschap prominent op de agenda bij de Ledenraad. En maken deze onderwerpen deel uit van de komende ledensessies. Hoe gaan we hier nu mee om? En om daar een goed antwoord op te vinden, moeten we verder kijken dan ons eigen ondernemerschap. Het is een supercomplex geheel van belangen dat hier speelt. Willen we het een succes maken, dan moeten we onze oogkleppen afzetten. Begrip kweken voor andermans ondernemerschap. En bijvoorbeeld ook de belangen van onze (uiteindelijke-) kopers meewegen.

Misschien is dat wel de gemene deler in mijn verhaal. Dat we de verbinding weer moeten vinden. Met elkaar, als kwekers onderling. Door begrip te hebben voor elkaars keuzes. En door vanuit daar, sámen na te denken over hoe we de toekomst van de coöperatie zouden willen zien. Dus: laat horen hoe jij erin staat en luister hoe de ander erover denkt. Zo blijven we flexibel en sterk in een steeds veranderende markt."

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: