Tholen - Bestel je een nieuwe trailer, dan kun je die normaal gesproken een maand of vier later verwachten. Door lang oplopende levertijden en sterk gestegen prijzen is dat inmiddels bijna een jaar, weet Maurice Boin van Corrosserie Elenbaas uit Poortvliet. “Als je nu gaat kijken ben je in het tweede kwartaal van 2023 een keer aan de beurt.”
Als insider was de Zeeuwse carrosseriebouwer in de gelukkige positie hierop te kunnen anticiperen. “We hebben daarom alweer een tijdje geleden enkele extra koel-vriesopleggers van het merk Lamberet besteld. Deze zijn speciaal geschikt voor het transport van bloemen en planten en hebben we nu leverbaar.”
Trailers zijn zo duur omdat componenten als remsystemen, elektronica en koelmachines niet of nauwelijks leverbaar zijn. Dat geldt ook voor ruwe materialen als lijm en ijzer, weet Maurice. In de derde plaats zag de markt de afgelopen twee coronajaren de vraag naar materieel überhaupt steeds verder toenemen en zijn levertijden steeds verder opgelopen.
Carrosserie Elenbaas bestaat al 131 jaar en is behalve bouwer ook een officiële importeur van trailers van Lamberet en Ekeri en dealer van Palfinger en Langendorf. Het merendeel van de trailers zijn bestemd voor de handel in fresh produce - bloemen en plantenhandel maar ook AGF.
Voor meer informatie:
Maurice Boin
Corrosserie Elenbaas
[email protected]
www.elenbaas.nl