Tholen - De prijzen van het containervervoer over zee rijzen de pan uit. Fruitimporteur Marcel van Rooijen denkt er het zijne van. "Over winstmarges zijn al wat publicaties geweest. Hoewel dit voor importeurs lastig te verrekenen is naar afnemers, is dit puur verlaging van de importeursmarge. Het ziet ernaar uit dat carriers in deze Covid-tijd alles aangegrepen hebben om hun marge gigantisch te vergroten en ook alle verantwoordelijkheid af te schuiven."
Marcel van Rooijen
"De carriers, zoals Maersk, Hamburg Süd en MSC wijzigen te pas en te onpas het traject, waardoor er op dit moment met 90% van de verladingen een vertraging van minimaal zeven dagen ontstaat. Wij hebben nu meermaals gehad dat bij het boeken vanuit Zuid-Amerika in eerste instantie Rotterdam als eerste haven aangegeven wordt en dat kort voor aankomst de route aangepast wordt naar het Verenigd Koninkrijk, daarna Hamburg naar de bananenjongens en vervolgens terug naar Rotterdam", vertelt de importeur.
"Ik gun iedereen een goede marge, maar de carriers melken het nu zo uit dat uiteindelijk de importeurs en de producenten het gelag betalen. En wij zitten naast de bizarre kosten met de gebakken peren, want er zijn veel meer kwaliteitsproblemen omdat de shelflife van ons fruit door de langere transittijden aanzienlijk korter is", besluit Van Rooijen.
Voor meer informatie:
Marcel van Rooijen
M +31652 764158