Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rick Melenhorst:

“Samen afspraken maken rondom fulfilment binnen de FPC vind ik waardevol”

Rick Melenhorst, van Kwekerij Melenhorst neemt deel aan de FPC Alstroemeria. "Voor kwekers is het van belang dat het veilbedrijf goed presteert. Door deel te nemen aan de FPC kan ik daar invloed op uitoefenen."

"Ongeveer een half jaar geleden is de veiling gestart met een pilot rond fulfilment. Alstroemeria was het eerste product dat op deze manier werd verdeeld. Vanuit de FPC waren we hier nauw bij betrokken. Fulfilment is wennen. Zaken lopen anders dan voorheen. Maar het is wél nodig. Op deze manier kunnen we onze kopers nog beter van dienst zijn. Stel dat een handelaar zijn klant levering van bloemen belooft om tien uur 's ochtends. Dan is het fantastisch als wij daar aan kunnen voldoen. Als we just in time leveren, kweken we vertrouwen. En dat zorgt weer voor meer vraag vanuit handelaren."

"Na de start van de proef sprak een handelaar mij aan. Het liep niet goed, vertelde hij. Karren werden verkeerd gecodeerd, en ze zaten te vol. Daardoor ontstonden beschadigingen aan de planten. Dit signaal heb ik ingebracht tijdens een vergadering van onze FPC. Samen zijn we vervolgens bij de veiling gaan kijken. De manager van het logistieke team nam onze bevindingen heel serieus. En ook voor ons als kwekers was het leerzaam. Zo kregen we een voorbeeld van duidelijkere productkaartjes. Dit stemmen we als FPC dan weer af met onze achterban. Op deze manier maken we fulfilment werkbaar voor iedereen."

"Voor mij als FPC lid, is de beladingsgraad ook een belangrijk punt van aandacht. We verkochten met z'n allen steeds meer 'lucht'. Veertig takken takken alstroemeria in een fust werd bijvoorbeeld beter betaald dan zestig takken. En dat terwijl de grammage van de bossen gelijk was. Vanuit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) vind ik dat gek. Dat we dan met half gevulde vrachtwagens naar de veiling rijden. Hierover samen afspraken maken met elkaar binnen de FPC, vind ik waardevol."

"Toen ik twee jaar geleden werd gevraagd voor de FPC, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Als ik iets bij kan dragen, doe ik dat graag. Voor kwekers is het van belang dat het veilbedrijf goed presteert. En op deze manier kan ik daar invloed op uitoefenen. En ik haal er ook iets voor mezelf uit. Namelijk: ik zit dicht op de markt en op de veiling. Zo blijf ik goed op de hoogte van wat er speelt. Digitalisering, certificering, en dus ook logistiek. Vanuit de FPC Alstroemeria werken we allemaal aan hetzelfde doel. Namelijk: blijven bouwen aan onze productgroep. Ik ben er trots op dat ik daar samen, met de andere leden, een bijdrage aan lever."

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: