Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Danny van Uffelen, Zentoo, over Internationale Vrouwendag en Moederdag VK:

Steeds meer vraag naar Nederlandse chrysant

Bijna alle bloemen voor de Internationale Vrouwendag op 8 maart hebben de kas verlaten, maar voor Zentoo is er weinig tijd om te rusten. De Engelse Moederdag valt vroeg dit jaar, op 14 maart, en de eerste stelen voor deze feestdag worden vandaag al uitgestuurd. "De laatste jaren, en vooral ook dit jaar, zien we steeds meer vraag naar Nederlandse chrysanten. Ook op de klok zijn de prijzen hoog," vertelt Danny van Uffelen van Zentoo. De coöperatie, bestaande uit veertien kwekers met een gezamenlijk productieareaal van 100 ha, breidt dit jaar uit met 10 hectare (meer info hier). In onderstaande vertelt Danny meer over de aanloop naar deze beide feestdagen. 

Internationale Vrouwendag
Internationale Vrouwendag (8 maart) is een belangrijke bloemenfeestdag in Rusland, omdat het veelal wordt gevierd met bloemen. Omdat Rusland Zentoo's grootste markt is, is deze feestdag een van hun belangrijkste. Hoe verliep de verkoop dit jaar? "Het grootste deel van de bloemen voor Rusland zijn eruit en we zijn erg tevreden met de vraag. Ondanks de pandemie blijven de Russen bloemen kopen."

Überhaupt lijkt de vraag naar Nederlandse chrysanten hoog. "Al verschillende jaren zien we de vraag naar de chrysanten met stabiele kwaliteit uit Nederland toenemen. Dit jaar echter, vooral t.g.v. problemen in lucht- en containervracht, is de vraag nog hoger en dat was duidelijk te zien op de klok. Van Valentijnsdag tot vorige week dinsdag lagen de prijzen op 'Valentijnsniveau' en hoger, wat extreem hoog is. Een andere reden voor de hoge prijzen was de constante vraag: veel aparte orders in plaats van enkele grote bulkorders. Plus, de bloemen op de markt zijn van betere kwaliteit."

Dit jaar zijn Russische groothandelaren bezorgd of hun vrachten op tijd of überhaupt aan zouden komen. Van Uffelen hoorde van deze zorgen, maar heeft de exporteurs tot nog toe niet gehoord over vertragingen in het transport. "Vorig weekend verlieten de laatste transporten voor Rusland onze kas. Ik weet dat de routes veranderd zijn, maar het duurt ongeveer drie tot vijf dagen voor ze aankomen in Rusland."

De laatste Vrouwendagbloemen gaan vandaag nog naar Polen en Oekraïne. De vraag naar bloemen in deze landen is de laatste jaren gegroeid, "voor ons een erg positieve ontwikkeling omdat het de piek verlengt in plaats van verhoogt."

Moederdag in het VK
Er is geen ademruimte, omdat Moederdag in het VK er ook aankomt. "Het valt vroeg dit jaar (14 maart) en daarom moeten we een strikt schema volgen." Gelukkig is de vraag erg goed. "Veel orders zijn zes tot negen maanden geleden al geplaatst, maar we verwachten nog veel 'last-minute' orders. Dan zullen de prijzen ook goed zijn."

In plaats van de Russische groothandel, die een breed assortiment bestelt, koopt de Britse detailhandel minder rassen, maar wel in enorme aantallen. "Dat is de kracht van de chrysant. Ze hebben een teeltcyclus van tien weken, dus kunnen we snel aanpassen aan de vraag." Roze en paars zijn populaire kleuren voor Moederdag in het VK, maar dit jaar is er ook veel vraag naar pastelkleuren. 

Meer diversiteit van één locatie
Volgens van Uffelen vraagt de markt om meer diversiteit van één leverancier. "In Rusland zien we bijvoorbeeld een hoger wordende vraag naar pluizers en santini. Men wil echter wel voor alles op een adres terecht kunnen." Dat verklaart dan ook de groeiambities. "Op dit moment kunnen we een compleet assortiment aan troschrysanten leveren, maar met de uitbreiding komen daar complete assortimenten pluizers en santinirassen bij.

Verpakt op het bedrijf
Een andere ontwikkeling die van Uffelen opmerkt is de vraag naar bloemen die zijn verpakt op het bedrijf. "Normaal gezien verpakt de exporteur onze bloemen, maar sinds we voorverpakte exportdozen aanbieden is de vraag naar deze optie gestegen. Het geeft een 'vers van de pers'-gevoel."

Voor meer informatie:
Zentoo
Danny van Uffelen
Publicatiedatum: