Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rabobank: Schaalvergroting in sierteelthandel zet door

De groothandel in bloemen en planten is een belangrijke schakel in de sierteelt. Er zijn meer dan 25.000 mensen werkzaam in deze sector en de omzet was in 2020 ongeveer zeven miljard euro. Deze groeit tot 2027 verder naar acht miljard euro, zo verwacht Rabobank.

Export groeit en verschuift, import blijft gelijk
De afgelopen vijf jaar groeide de Nederlandse export van bloemen en planten met 3% per jaar. Inmiddels bedraagt de export 5,7 miljard euro per jaar. Deze groei kwam voornamelijk doordat er meer geëxporteerd is naar Oost-Europese landen en markten buiten de Europese Unie, in vergelijking tot de export naar de traditionele exportlanden Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankijk. Vanwege de Brexit wordt de komende jaren zelfs een exportdaling verwacht naar het Verenigd Koninkrijk.

De import van bloemen en planten blijft daarentegen stabiel en bedraagt ongeveer 1,15 miljard euro per jaar. Aan de ene kant komt de import vooral uit onze omringende landen (België en Duitsland), aan de andere kant vanuit Kenia en Ethiopië.

Marktverdeling binnen de keten wijzigt fors
In 2027 realiseren drie tot vijf totaalleveranciers naar verwachting zo’n 60% van de groothandelsomzet in bloemen en planten. De grootste vijf handelsbedrijven realiseren nu ongeveer 43% van de omzet. Ongeveer 20% van deze omzet komt van gespecialiseerde groothandels en nog eens 20% wordt verricht door de serviceprovider/fulfillment-ondernemingen*. De consolidatie zet in alle categorieën door vanwege:

  • Lage marges
  • Voordelen van schaalvergroting bij digitalisering
  • Verandering van de afzet naar online en grootschalige retail
  • Marktgroep in verder weg gelegen markten
  • Schaalvergroting in de productie
  • Gebrek aan opvolging bij kleine handelaren/lijnrijders

 

Klik hier om verder te lezen

*Totaalleveranciers leveren producten aan alle afzetkanalen en hebben voordeel van hun schaalgrootte en efficiënte manier van werken; gespecialiseerde handelsbedrijven leveren aan de retail zoals bloemisten en tuincentra, waarbij vooral hun productkennis en klantcontact belangrijk is; en service-provider/fulfillment-bedrijven zijn bedrijven die dienen als verlengstuk van grote retail en e-tailorganisaties (online verkoop) dienen (definities Rabobank)

Publicatiedatum: