Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jurgen Mook, Nedcargo:

"Corona maatregelen zorgen voor extra kosten stijging in transportsector"

Volgens het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2020-2021’ is het totale kostenniveau in de logistieke sector in 2020 nagenoeg gelijk gebleven. Maar dat is niet het hele verhaal, betoogt COO Jurgen Mook van Nedcargo. Veel kosten die bedrijven moeten maken vanwege de coronacrisis zijn niet meegenomen in de berekeningen. Daarnaast voorziet Nedcargo dat veel van deze kosten blijvend zijn, ook nadat Corona verslagen is.

In 2020 bleven de cao-lonen gelijk. De loonkosten daalden zelfs iets omdat werknemers in 2019 een eenmalige uitkering kregen in het kader van de ‘waarde vakantiedag’. De brandstofkosten waren iets lager. Panteia becijfert in het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2020-2021’ een gerealiseerde kostenontwikkeling tussen de -0,7% (bestelautovervoer) en 0,6% (internationaal vervoer).

Niet alle kosten meegewogen
Het Panteia-rapport vormt de basis voor de NEA-index. Maar niet alle kosten zijn meegewogen, aldus chief operations officer van Nedcargo Jurgen Mook. De coronacrisis brengt extra uitgaven voor logistieke dienstverleners, onder meer door toegenomen wachttijden en de aanschaf van beschermingsmiddelen.

Volgens een onderzoek van de Franse branchevereniging Transport et Logistique de France is een bedrijf per medewerker per dag ongeveer € 2,50 kwijt aan mondmaskers, handgel en handschoenen. Voor warehouses becijferde de organisatie de kosten voor onder meer desinfecteren op € 0,15 per vierkante meter.

‘Daar komen wij ook ongeveer op uit’, zegt Mook. ‘En dan zijn er ook nog allerlei verborgen kosten. Zoals de tijd die het management kwijt is aan de maatregelen en de berichtgeving aan medewerkers over die maatregelen. Verder hadden we het hele jaar al een aanzienlijk hoger ziekteverzuim omdat iedereen voorzichtiger is geworden. Wij houden we nu rekening met hoger ziekteverzuim in de roosters. Dit doen we nu standaard om calamiteiten op te vangen.

‘Ik zie dat we door corona flink extra kosten hebben; alleen al is een werknemer van Nedcargo minimaal 20 minuten per dag extra kwijt aan alle extra handelingen qua schoonmaak hygiëne, eenrichtingsverkeer, afstand houden en wachten op anderen bij ploegwissels.’

Continuïteit waarborgen tijdens de feestdagen
Ondertussen bereidt Nedcargo zich voor op de decembermaand. Altijd een zeer drukke periode, maar goed planbaar, aldus Mook, anders dan de ‘hamsterpiek’ in maart van dit jaar. ‘We zien goede initiatieven van onder andere Kruidvat om de inkoop piek van de consumenten te spreiden. Dat is goed om besmetting tegen te gaan, en het helpt ons om alle DC’s goed te bevoorraden. Wij zorgen dat we voldoende capaciteit hebben zodat iedereen zijn kerstboodschappen kan doen.’

Maatregelen worden niet zomaar terug gedraaid
Jurgen Mook voorziet dat de maatregelen niet snel afgebouwd zullen worden; ‘Het is bijna logisch dat dit het nieuwe normaal wordt. Ook na corona. Want alleen met dit soort maatregelen houden we ook volgende virussen buiten de deur! Wij verwachten zeker heel 2021 en 2022 met coronamaatregelen rekening te moeten houden.'

Voorbeeld van de dagelijkse beslommeringen van een vrachtwagen chauffeur in de distributie van levensmiddelen:
schoonmaken en wachten
Chauffeur Peter Donk staat buiten het hek van een distributiecentrum van een supermarktketen te wachten tot hij naar binnen mag om te lossen. ‘We moeten hier wachten’, zegt hij. Bedrijven hebben corona-maatregelen genomen en de chauffeurs merken dat. Procedures zijn aangepast, wat vroeger gewoon was, kan nu niet meer. Het ‘nieuwe normaal’.

Donk heeft mondkapjes en ontsmettingsvloeistof aan boord. Voor zichzelf en voor de auto. ‘Als ik klaar ben, moet de cabine helemaal schoon voordat een collega erin mag. Dat kost meer tijd, ja.’

Dankzij de coronacrisis is het wel wat rustiger op de weg, vertelt de chauffeur. ‘Je kunt lekker doorrijden. Maar je ziet ook dat je vaker moet wachten tot je gelost kunt worden. En waar ik voorheen zelf loste, wordt het nu door vaak door de klant gedaan. Dat gaat vaak langzamer, soms duurt het meer dan een uur voordat je je papieren terug hebt.’

Voor meer informatie:
Nedcargo
+31 418 840 281
[email protected] 
http://www.nedcargo.com  

Publicatiedatum: