Robert Beideman, GS1

"Hoe een barcode op verpakkingen de keten tot leven brengt"

Hoe kan één enkele gegevensdrager gekoppeld worden aan meerdere verschillende bronnen voor meerdere consumenteninteracties en supply chain-processen tegelijkertijd? Robert Beideman, Chief Solutions & Innovation Officer van GS1 licht voor AIPIA, de slimme verpakkingen-organisatie  toe hoe de nieuwe standaard een nieuwe wereld opent.

De GS1 barcode en de standaarden die eraan ten grondslag liggen, vormen de kern van wereldwijde toeleveringsketens. De streepjescodes met het bijbehorende Global Trade Item Number (GTIN) laten vooral van zich horen aan de kassa, maar herbergen veel meer gegevens die een belangrijke identificerende rol kunnen spelen bij verzending, lokalisering, retournering en dergelijke. 

“Het netwerk van productdata, de uitwisseling van informatie tussen fabrikanten en detailhandelaren, kassa's en de voorraad van een winkel – de GS1 standaarden ondersteunen al die datastromen, vrijwel overal”, zegt Beideman. “De standaarden die we vaststellen en handhaven, zijn van fundamenteel belang om in diverse sectoren uitdagingen op te lossen die anders niet zouden kunnen worden opgelost.”

Wereldwijde oplossing: interoperabele barcodes
Het verstrekken van identificatiegegevens die gegarandeerd wereldwijd uniek zijn en gemakkelijk gecodeerd kunnen worden in optische codes of RFID-tags vereist een goede organisatie. Beideman: “Deze wereldwijde standaarden voor de identificatie worden gebruikt als basis voor de uitwisseling van productgegevens, transactiegegevens en traceerbaarheidssystemen. Wij zorgen ervoor dat deze identifiers gegarandeerd interoperabel zijn binnen wereldwijde handelsnetwerken.”

Slimme verpakkingstechnologie
Beideman ziet daarbij een belangrijke rol voor slimme verpakkingstechnologieën, zoals de nieuwe standaard GS1 Digital Link. “Elk product dat een GTIN heeft – en dat is eigenlijk alles – kan worden beschouwd als een slim datapakket.”

GS1 Digital Link legt de basis voor hoe wereldwijd unieke barcodes kunnen worden samengesteld op een manier die, naast de ‘piep’ bij de kassa, ook kan worden gescand door een mobiele telefoon, waardoor merken kunnen linken naar promoties, augmented reality-ervaringen, video's of productinformatie. Allemaal vanuit één enkele barcode.

Beideman vertelt verder: “Die eenvoudige, eendimensionale streepjescodes hebben de industrie goed gediend, maar we gaan steeds vaker over op 2D-streepjescodes en andere symbolen die meer details bevatten, zoals batchnummers, serienummers of vervaldatums. Slimme verpakkingen bieden een enorm potentieel, niet alleen om de betrokkenheid van consumenten mee te stimuleren, maar ook om stapsgewijze waardecreatie voor B2B mogelijk te maken. En dat kunnen we doen zonder de productverpakking ingewikkelder te maken; er blijft zo veel mogelijk ruimte vrij voor het merk zelf.”

De praktijk van GS1 Digital Link bij AIPIA
Tijdens het AIPIA Virtual Congress delen experts hun ervaringen en perspectieven over het gebruik van GS1 Digital Link voor zakelijke doeleinden. Innovatiemanager Frits van den Bos, GS1 Nederland is hierbij: “We werken graag met AIPIA samen. Juist omdat bij het ontwikkelen van intelligente verpakkingen standaardisatie hard nodig is. We kunnen en willen niet eindeloos verschillende barcodes en andere technieken op een verpakking aanbrengen en verwachten dat de consument en handelspartners hier allemaal mee om weet te gaan.”

Volgens Van den Bos omarmen retailers en merkeigenaren de ontwikkelingen. Tijdens het AIPIA Virtual Congress krijgen we mooie voorbeelden te zien, met merkeigenaar P&G, retailer Woolworth's en EVRYTHNG. Zij kijken om verschillende redenen naar GS1 Digital Link en zien kansen in het koppelen van fysieke items aan consumentervaringen, API's, data en dergelijke.

De drempel voor implementatie heeft GS1 zo laag mogelijk gemaakt. “De broncode is helemaal open en de standaard is gebaseerd op het GS1-systeem en op bestaande webstandaarden. Als je weet hoe je een app moet maken, dan weet je ook hoe je er één kan maken die gebruikmaakt van GS1 Digital Link. De grootste belemmering zit nog in het bewustzijn en de erkenning van de kansen ​​voor merkeigenaren, retailers en leveranciers van oplossingen. Ik hoop dat AIPIA hierbij kan helpen. De kansen voor elk van deze belanghebbenden zijn namelijk enorm. En er zijn maar een paar fastmovers voor nodig om de rest van de wereld het echte potentieel te laten zien.”

Vertrouwen beweegt mee met data
De industrie heeft de standaarden gedefinieerd, GS1 levert infrastructuur, maar er is volgens Beideman nog werk aan de winkel. “Het is onze taak om innovatie mogelijk te maken en het potentieel voor de sectoren te ontsluiten om bovenop een sterk fundament waarde te creëren. We gaan naar een toekomst waarin vertrouwen meebeweegt met data.”

Beideman is ervan overtuigd dat de komende jaren een nog sterkere basis zal worden gelegd waarop enorme ecosystemen van waardecreatie kunnen worden gebouwd. “Tot die tijd zien we GS1 Digital Link steeds belangrijker worden, omdat het een bindweefsel is van de GS1-identifiers waarvan toeleveringsketens afhankelijk zijn en de data waar consumenten en businesspartners wereldwijd om vragen.”

Bron: GS1


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven