Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemen belangrijkste cadeau voor Moederdag 2020 in Nederland

Bloemen zijn nog steeds het nummer één cadeau voor Moederdag in Nederland volgens de feestdagenmonitor van Motivaction.

Uit dit landelijk representatieve onderzoek, gehouden op 11 en 12 mei, blijkt dat 31% van de ondervraagden een bloemetje gaf of kreeg dit jaar, een lichte stijging ten opzichte van 2019 (29%). 

Bloemenverkopen het meest in fysieke winkel
Van de gekochte bloemen voor Moederdag werd 76% in de winkel gekocht en 24% online. Per bloemenaankoop werd er gemiddeld € 15,50 uitgegeven. Dat is iets minder dan het afgelopen jaar (€ 17,80). In het algemeen werden er minder cadeautjes gekocht voor Moederdag en ook in de andere categorieën is minder besteed. Moeders werden wel meer verwend met eten en drinken dit jaar. 

Top 7 gekochte cadeaus voor Moederdag in Nederland in 2020

  • Bloemen (26%)
  • Eten en drinken voor Moederdagmaaltijd (25%)
  • Persoonlijke verzorging/beauty (excl. parfum) (11%)
  • Planten (10%)
  • Huishouden/wonen (9%)
  • Kaartje (8%)
  • Chocolade/bonbons (7%)

Ook uit Duitsland positieve berichten rond Moederdag
De vakbladen in Duitsland staan vol met positieve berichten over de bloemen- en plantenverkopen rondom Moederdag. De groothandels waren binnen enkele uren uitverkocht. “Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt”, zei een van de ondervraagde groothandelaren. Volgens Frank Zeiler van de BGI had de lichte versoepeling van de Corona-maatregelen, waardoor ouders en grootouders weer bezocht konden worden, duidelijk invloed op de verkopen. “Het leek wel alsof iedereen erop had zitten wachten om hun gevoelens voor geliefden met bloemen te kunnen uitdrukken”, aldus Zeiler. (bron Taspo).
Ook vanuit de FDF (Duitse bloemistenorganisatie) komen zeer positieve geluiden. In een niet representatief bliksemonderzoek onder leden van de FDF op de maandag na Moederdag werd een gemiddelde omzetstijging van 30% aangegeven ten opzichte van 2019 (bron FDF).

7 juni Moederdag in Frankrijk
Sinds 11 mei zijn de bloemenwinkels in Frankrijk ook weer open. De bloemisten in Frankrijk zijn zich aan het voorbereiden op de belangrijkste bloemendag van het jaar, Moederdag. Ze zijn hoopvol maar ook onzeker omdat ze merken dat de consumenten nog wat angstig zijn om straks in een te drukke winkel te komen of te lang in de rij te moeten staan voor een Moederdagboeket. Om dat te voorkomen geven veel bloemisten aan het ‘bestellen en afhalen’, dat in veel winkels tijdens de lock-down is ingesteld, te blijven aanbieden. Natuurlijk blijven ze ook bezorgen.

bron: Bloemenbureau Holland

Publicatiedatum: