Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Impact coronavirus op overslag

Reefercontainers blijven staan in China, tekorten in Nederland

Tholen – De uitbraak van het Coronavirus heeft gevolgen voor de handel tussen Europa en China. Omdat sommige plaatsen hermetisch worden afgesloten komen reefercontainers vast te staan in de Chinese havens of in het achterland, inclusief de lading.

Enkele rederijen melden een tekort van in totaal 100.000 reefers met AGF-producten. Maersk meldt dat er 3500 volle reefercontainers met lading vast staan in de Chinese havens. De reefers lopen zowel vast in zowel de havens als in het transport naar het achterland. Vooral de haven is de bottleneck waar de reefercontainers vastlopen.

“We zien de tarieven voor reefercontainers de lucht in schieten,” vertelt een forwarder in Nederland. “Al in augustus 2019 zagen we tekorten ontstaan op de markt voor reefers en dan komt dit er nog bij.  We doen behoorlijk veel reefercontainers van en naar het Verre-Oosten. Onder andere voor de import van knoflook en pomelo voor de Europese markt. Momenteel werken veel van onze collega’s vanuit huis. We krijgen de volumes nog rond maar het kost ons net wat meer tijd en moeite als anders.”

Een expediteur meldt ondertussen dat er veel werk komt kijken bij de boekingen van containers door de situatie in China. “De marktsituatie is erg onzeker op het moment en kan per minuut veranderen. Het is puzzelwerk en zorgt bij ons op de vloer voor de nodige uitdagingen in het boeken van containers. Normaal zien we 8 containerschepen uit China arriveren maar dat zijn er dan nog maar twee vanaf maart. Die schepen hebben minder leeg equipment bij zich en met minder capaciteit is er minder export mogelijk naar China.”  

Een zicht op verbetering in de situatie is er nog niet. “Ik hoop eigenlijk dat met deze situatie de verhoudingen in Nederland wat worden rechtgetrokken,” vertelt de forwarder. “Er kunnen immers minder ladingen naar China en dan zijn er meer reefers beschikbaar voor andere markten, dat is echter geen zekerheid.”