Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ministerie werkt aan extra budget voor AanZET-subsidie

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt eraan om extra budget beschikbaar te stellen voor de aanschafsubsidie voor zero-emissietrucks (AanZET). Onder andere evofenedex had een oproep gedaan voor meer budget, gezien de populariteit van de subsidieregeling, zo schrijft de ondernemersvereniging.

Het beschikbare budget voor de subsidie AanZET werd onlangs in 2 dagen volledig aangevraagd. Op 27 maart, de laatste aanvraagdag, was het budget voor AanZET met 1,5 miljoen euro overtekend. Dit betekent dat er een loting komt voor de aanvragers van 27 maart.

De website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt daarover: "Eerst moet het huidige budget door de Eerste Kamer nog officieel worden vastgesteld. En als wij aanvragen van 26 en 27 maart (gedeeltelijk) afwijzen, of als aanvragen van die dagen worden ingetrokken, kan er weer budget vrijkomen. Als er dan meer dan 1,5 miljoen euro aan budget resteert, loten we ook tussen de aanvragers van 28 maart. Op die dag kwamen er nog eens voor 7,1 miljoen euro aan aanvragen binnen. De uitslag van de loting maken we per e-mail bekend op vrijdag 12 april om 9.00 uur aan alle aanvragers van 27 maart en 28 maart."

Extra budget
Het is goed nieuws dat de oproep vanuit onder meer evofenedex, Transport en Logistiek Nederland en RAI Vereniging voor meer budget is gehoord, zo stellen ze. Het ministerie werkt nu momenteel eraan om extra budget beschikbaar te stellen voor ondernemers die zero-emissietrucks willen aanschaffen. Het zou daarbij gaan om zo'n 25 tot 30 miljoen euro extra budget. Meer hierover wordt later bekend, na de behandeling van de voorjaarsnota.

Voor het extra subsidiebudget wordt er na de zomer een aparte, nieuwe inschrijving geopend. Evofenedex vindt het een goede ontwikkeling dat ondernemers dit jaar een eerlijkere kans hebben gekregen op toekenning van de subsidie. Dankzij nieuwe regels voor het aanvragen van de subsidie kunnen alle aanvragen van de eerste dag van de openstelling van de regeling - mits ze voldoen aan alle voorwaarden - worden toegekend. En het merendeel van de aanvragen van de tweede dag ook. De RVO schrijft op haar website overigens dat het nu geen zin meer heeft om een aanvraag in te dienen. Het advies aan ondernemers luidt dan ook om af te wachten tot de nieuwe aanvraagronde wordt aangekondigd.

Bijna verdubbeling van elektrische vloot
Omdat ondernemers voor ieder voertuig een aparte subsidieaanvraag moesten doen, kunnen zij in totaal ruim 600 nieuwe elektrische vrachtauto's mét subsidie aanschaffen. Dat is bijna een verdubbeling van het huidige elektrische vrachtwagenpark in Nederland. Op dit moment rijden er in Nederland volgens opgave van de RVO ruim 740 elektrische vrachtauto's rond.

SEBA-subsidie
De Eerste Kamer moet nog instemmen met het totale budget voor AanZET. De behandeling van het wetsvoorstel is inmiddels geweest, en op 9 april volgt de officiële stemming. Dan wordt ook bekend of de Eerste Kamer instemt met de SEBA-subsidie voor de aanschaf van elektrische bestelauto's. Evofenedex blijft benadrukken dat ook deze subsidie van groot belang is voor ondernemers die de aanschaf van een elektrische bestelauto overwegen, maar voor wie zonder de SEBA-subsidie deze voertuigen niet bereikbaar zijn.

Netcapaciteit
Evofenedex blijft verder benadrukken dat de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk moet blijven meegroeien met het aantal elektrische voertuigen. Nu ervaren te veel ondernemers problemen bij de aanvraag van extra capaciteit, terwijl oplossingen voor de netcongestie op zich laten wachten. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om door middel van 'slim laden' en bijvoorbeeld batterijpakketten toch gebruik te maken van elektrische voertuigen.

Een nieuwe subsidie voor private laadinfrastructuur zal ondernemers helpen om te investeren in laadmogelijkheden op het eigen terrein. Ook voor publieke laadinfrastructuur komt er binnenkort subsidie beschikbaar. Houd de website van evofenedex in de gaten voor meer informatie.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: