Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Colombiaanse koelketen naar hoger plan tillen

Zorgen voor een gedegen koelketen, dat is hét doel van Vacuum Cooling Colombia en dé motivatie voor het openen van een tweede locatie in Medellín, Colombia. Deze nieuwe locatie werd in augustus 2018 geopend en staat op een strategische plek: 6 minuten van de luchthaven van Medellin (MDE) en 300 meter van de grootste snelweg die naar de luchthavens en havens leidt. Bovendien hebben ze verschillende nieuwe klanten gevonden in de hortensia's. Nu, meer dan een jaar later, heeft Mauricio Gleiser, eigenaar van Vacuum Cooling Colombia, de vraag zien groeien.


Het team van Vacuum Cooling (met Mauricio Gleiser in het midden) op de Proflora 2019, in Bogota, Colombia.

Het probleem - geen gedegen koelketen
Na jarenlang vacuümkoeling te hebben gebruikt bij hun eerste bedrijf op het platform van de luchthaven van Rionegro (MDE-Medellin), beseften Gleiser en zijn team dat de bloemensector van Antioquia was veranderd, en dat dit niet alleen verschillende problemen veroorzaakte op de luchthaven, maar ook bij het binnenlandse vervoer. Op de luchthaven is een goede verwerking van de lading het grootste probleem. "De hortensiateelt is bijvoorbeeld aanzienlijk toegenomen en er zijn nu enkele honderden kleine en middelgrote telers. Als gevolg hiervan worden de meeste bloemen, die op de luchthaven aankomen, geleverd met honderden kleine vrachtwagens van vele verschillende teeltbedrijven en verladers van alle soorten en maten. Dit veroorzaakte lange rijen en het koste vele uren om te lossen, omdat de luchthaven niet genoeg ingangen had om de dozen met bloemen en koelruimtes te ontvangen om deze te consolideren en verder op te slaan in pallets, vooral in het hoogseizoen."

Daarnaast worden er ook veel bloemen vervoerd in het land zelf, wat de kwaliteit van het bloemen beïnvloedt. "Veel mensen sturen bloemen van Medellín naar bloemisten of luchtvaartmaatschappijen in Bogota (voor overlading). Vroeger verzonden ze die bloemen in passagiersvliegtuigen (als bagage) of in alle soorten vrachtwagens. Het was toen niet mogelijk om koelvrachtwagens te gebruiken".

Nichemarkt voor hortensia's
Hortensia's zijn belangrijke bloemen voor Medellín en worden daar geteeld en verzonden. Omdat er geen goede koudeketen is, krijgen telers vaak klachten. "Importeurs vinden vaak grauwe schimmel en andere soorten schade, zelfs in de luchtvracht van dergelijke bloemen. Hierdoor krijgen telers regelmatig klachten en boetes." Vacuümkoeling kan een oplossing bieden, omdat dergelijke koeling voor hortensia's aantoonbaar goed werkt.


De nieuwe faciliteit.

Op zoek naar een oplossing - een strategische locatie
Hoe kun je dus vacuümkoeling integreren en een gedegen koelketen te creëren? De verschillende problemen, zoals de ontvangst via verschillende ingangen, meer gekoelde opslagruimte, moeilijke toegang, verkeerde vervoersmiddelen, noch het type voertuig, werden duidelijk en de zoektocht naar een oplossing begon.

Zij besloten een faciliteit op te zetten, een consolidatiepunt, dat zowel dicht bij de luchthaven van Medellín ligt en bij de teeltbedrijven. "Bij onze nieuwe vestiging is er veel minder verkeer dan op de luchthaven en we kunnen 24/7 werken", zegt Gleiser. De nieuwe locatie werd in augustus 2018 geopend. Het is gevestigd op een strategische locatie; 6 minuten van de luchthaven van MDE en 300 meter van de grootste snelweg (MDE/BOG/havens). De locatie heeft een ruim platform en laadperron.

Volgens Gleiser zal deze nieuwe faciliteit, die de allernieuwste vacuümkoeler bevat, helpen om te voldoen aan de groeiende vraag naar consolidatie, voorkoeling, koelopslag en multimodale logistiek voor bloemen uit Medellín. De faciliteit bevat een koelruimte van 200 m2 en 3 ingangen (één met röntgenstraling en één met een weerbestendige tunnel/hydraulische lift voor koelcontainers).

Hoe werkt het?
Als de vrachtwagens op deze locatie aankomen, wat zijn dan de volgende stappen? "Pallets worden opgebouwd, opgeslagen in de koelruimte en vacuüm gekoeld. Vervolgens worden ze rechtstreeks naar de maritieme koelcontainer vervoerd, voordat ze naar een Colombiaanse haven (of vrachtwagen indien bestemd voor MDE of BOG of een bloemisterij) verzonden worden".

De temperatuur wordt meerdere malen geregistreerd: op het teeltbedrijf, aan het begin van de vacuümkoeling, en nogmaals wanneer de bloemen het proces verlaten, voordat ze in de vrachtwagen of container worden geladen.

Vacuümkoeling is gebaseerd op het feit dat water kookt bij lagere temperaturen en een lagere druk. "Bij ongeveer 1/100e atmosferische druk kookt het water bij 0°C. Wanneer bloemen of planten worden geplaatst bij deze lage druk, gaat het water in hun cellen 'koken', wat warmte verwijdert. Andere voordelen van vacuümkoeling zijn dat verpakkingsmateriaal van plastic of papier de efficiëntie van de koeling niet beïnvloeden en dat water weg kan lopen, zo beschrijft PhD George Staby in zijn White Paper III." 


Vrachtwagens die gevuld worden met geconsolideerde en vacuüm gekoelde bloemen.

Toename van de vraag - ook gebruikt voor zeevracht
Als gevolg van het tekort aan luchtvrachtruimte, tariefverhogingen en de wederopbouw van luchthaventerminals, heeft Gleiser de vraag naar alternatieven het afgelopen jaar zien toenemen, evenals de vraag naar het gebruik van de nieuwe faciliteit. "Veel exporteurs en hun klanten in het buitenland hebben onder druk van het gebrek aan ruimte aan boord van luchtvrachtschepen vanuit MDE en van diverse logistieke dienstverleners snel hun bloemen in gekoelde vrachtwagens of containers geladen, maar vergaten de noodzakelijke voorkoeling (tot 1-2ºC). De meeste van hen hebben hierdoor aanzienlijke verliezen geleden. Degenen die probeerden de bloemen toch via de zee te verschepen (zonder gebruik te maken van vacuümkoeling) ondervonden hiervan grote schade."

Een oude mythe ("bloemen kunnen niet met schepen vervoerd worden") werd bevestigd en het zeevervoer kreeg hierdoor een slechte naam, vertelt Gleiser. "Een aantal van onze klanten die eerder gebruik hadden gemaakt van luchtvervoer gaven ons echter een kans, waardoor we konden bewijzen dat vacuümkoeling voorafgaand aan hun zendingen met koelvrachtwagens uitstekende resultaten oplevert: al onze containers die naar Miami en de westkust zijn verscheept, zijn in perfecte staat aangekomen. Hierdoor komen klanten nu steeds weer terug bij ons."

De bloemenconsumptie in de Verenigde Staten laten groeien
Het verhogen van de bloemenconsumptie in de VS is een veelgehoord onderwerp. Het is bekend (en zelfs gedocumenteerd) dat het verbruik per hoofd van de bevolking op de Amerikaanse markt zeer laag is (in vergelijking met het Verenigd Koninkrijk en EU-landen). Het is sterk geconcentreerd op enkele feestdagen en de dagelijkse verkoopcijfers zijn zeer laag. "Die kenmerken brengen allerlei problemen met zich mee (vooral op het gebied van infrastructuur en arbeid) op alle niveaus van de sector", voegt Gleiser eraan toe.

"De algemene (lage) efficiëntie wordt tegengegaan met een voortdurende prijzenoorlog die de kwaliteit nog verder aantast en de vicieuze cirkel voedt die de consumentenbasis van ongeveer de helft van de Amerikanen (1990-2018) heeft verkleind tot slechts 35 % van de Amerikanen (1990-2018). De ervaring in het Verenigd Koninkrijk in de periode 2000-2017 heeft aangetoond dat een nieuwe cultuur van dagelijkse verkoop (kopen voor eigen plezier) kan worden bereikt en tegelijkertijd is een verviervoudiging van de Amerikaanse markt in 15 jaar tijd haalbaar".

Wat groei uitsluit, is de perceptie van de consument dat het huidige logistieke model er jaar na jaar in slaagt om te 'winnen', legt Gleiser uit. Elke feestdag geeft de sector een unieke kans om indruk te maken op de consument, maar dit kan zowel positief als negatief zijn. "De industrie kan indruk maken op consumenten door ze mooie bloemen te leveren die lang meegaan en hun verwachtingen overtreffen of......door ze de slechtste kwaliteit te leveren tegen de hoogste prijzen, wat precies is wat er gebeurt, en hierdoor gaan ze naar concurrent". 

En ook logistiek speelt een grote rol in het verhaal. "Als een verbeterde logistiek de 'feestdagaanbieders' van producten voorziet die de moeite waard zijn voor de consument, en de kwaliteit garanderen die ze zoeken (en verdienen), dan kan er een aanzienlijke groei komen, vooral wat de dagelijkse aankopen betreft.

Hierbij komt zeevervoer aan bod. "Bij gebruik van het juiste protocol (directe vacuümkoeling) kunnen ze de problemen oplossen door een hogere en meer consistente kwaliteit te bieden tegen lagere kosten en veel dichter bij de verschillende eindmarkten.

"En als het bovenstaande nog niet goed genoeg is, kan de CO2-voetafdruk van de logistiek met 90% worden verminderd in vergelijking met het luchtvrachtvervoer. Millennials, centennials en andere leeftijdsgroepen zullen dat waarderen."

Innovatie om waarde toe te voegen
"Innovatie is op zich niet waardevol, maar omdat het waarde kan toevoegen, kosten kan verlagen, consistentie en handelbaarheid kan garanderen, is dit alles is zeer noodzakelijk voor de bloemensector", concludeert Gleiser.

Voor meer informatie:
Vacuümkoeling Colombia LTD
Mauricio Gleiser
E-mail: mauricio.gleiser@vacuumcooling.ws
www.vacuumcooling.ws 

 

Publicatiedatum: