Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FloraHolland investeert in vestiging Eelde

Royal FloraHolland heeft de intentie om van Eelde een toekomstvast veil- en logistiek centrum voor Noord-Nederland en het Noordwesten van Duitsland te maken. Dit door toepassing van de modernste veilen verkooptechnieken en een nieuwe manier van logistieke afhandeling.

CEO Steven van Schilfgaarde stelde eerder dit jaar dat Royal FloraHolland ambitieuze plannen heeft met de veiling in Eelde. "We willen van Eelde een toekomstgerichte propositie maken." Van Schilfgaarde noemde de plannen een fundamentele stap voor Eelde. "Ja, het is positief nieuws. Het zou zonde zijn als Eelde zou verdwijnen. Eelde heeft een belangrijke positie in Noord-Nederland en het Noordwesten van Duitsland. Waarom zouden wij dat opgeven?" 

Bijeenkomst klant- / kwekerscommissie
Afgelopen dinsdagavond is er een goedbezochte bijeenkomst in Eelde geweest met de klant-/kwekercommissie, waarin de voorgenomen koers van Royal FloraHolland met betrekking tot locatie Eelde is gedeeld. De locatie Eelde kan momenteel niet beschikken over een aantal functionaliteiten die op andere locaties wel beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld het door kwekers meegeven van minimum prijzen en klokvoorverkoop. Er wordt niet voor gekozen om Eelde aan te sluiten op de bestaande, verouderde systemen. Er zijn veel betere en toekomstvaste manieren voorhanden. Het plan impliceert investeringen in zowel het veilen, klokvoorverkoop, de logistieke afhandeling en de onderliggende IT systemen.

Groei en meer kansen
Floriday vormt de basisinfrastructuur voor het plan. Daarmee worden ook andere vormen van dealmaking op termijn gefaciliteerd. Bijvoorbeeld door de logistieke dienstverlening te ontkoppelen van het veilsysteem (klok). Dit betekent dat de distributie en aflevering gaan geschieden op basis van fulfilment. Tevens worden beeldveilen, klokvoorverkoop en kopen op afstand (KOA) geïmplementeerd in goed overleg met leden en klanten. Eelde wordt daarmee de eerste locatie van Royal FloraHolland waar nieuwe concepten van dealmaking en logistiek breed worden ingevoerd. Deze manier van werken geeft mogelijkheden tot groei van logistieke diensten en biedt kansen om op meer momenten te gaan leveren aan kopers. Toekomstbestendig, want ook nieuw te ontwikkelen diensten, zoals de toekomstige landelijke klok en de webbased klok worden hiermee gemakkelijk toegankelijk.

Nauwe samenwerking noodzakelijk
Momenteel vindt een impactanalyse plaats van de voorgenomen nieuwe werkwijze op Eelde. De haalbaarheid is afhankelijk van een goede samenwerking van kwekers en kopers met Royal FloraHolland. Alleen in nauwe samenwerking kan de uitbouw van Eelde tot een moderne en complete marktplaats gerealiseerd worden. Commitment van kwekers en kopers aan het plan en aan de locatie Eelde zijn voorwaarden voor succes en noodzakelijk voor positieve besluitvorming. In geval van een positief besluit zou de nieuwe werkwijze al medio 2020 in Eelde ingevoerd kunnen worden. Eind van het jaar moet dit duidelijk zijn.'

Samen de mogelijkheden in kaart brengen
De klant-/kwekerscommissie heeft tijdens het overleg aangegeven dat de stap om ineens naar beeldveilen te gaan een risico vormt voor de beleving rond de klok op Eelde. Met de commissie is afgesproken dat gezamenlijk wordt bekeken hoe het Royal FloraHolland plan voor Eelde het beste uitgevoerd kan worden. Daarbij zullen scenario's zoals actuelere foto's, gebruik van live-beelden, schouwondersteuning voor het veilen en andere vormen van het fysiek tonen van producten worden overwogen. Met de klant-/kwekerscommissie is de afspraak gemaakt om samen de mogelijkheden in kaart te brengen.

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: