Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse debiteur licht de boel op met Allerheiligen en Allerzielen

Een goed betalende Italiaanse debiteur maakt het met Allerheiligen & Allerzielen wel heel erg bont. Floridata schrijft erover. Het bedrag van de bestellingen van eind oktober was 8x groter dan normaal en daarbij zijn twee deelnemers de dupe geworden, ondanks dat de debiteur altijd op tijd betaalde.

Fraudeurs worden steeds geduldiger
Bankafschriften vervalsen en bestellingen die niet deugen; we hebben het allemaal inmiddels wel gehoord. Maar een Italiaanse debiteur heeft dit keer iets meer geduld getoond dan de doorsnee fraudeur. Bij twee deelnemers zijn er sinds oktober en februari 2017 maandenlang bestellingen geplaatst rond de tweeduizend euro. Deze bestellingen werden binnen 30 dagen betaald en de klant was tevreden. Een keurige Italiaanse debiteur, die kort voor Allerheiligen & Allerzielen 2018 een paar bestellingen plaatste voor fors hogere bedragen. Een grote bestelling voor Allerheiligen & Allerzielen is niet heel opmerkelijk, dus leveren maar.

Sorry, I don’t speak English
De klant stuurde een betalingsbewijs per mail naar de deelnemer, maar de betalingen kwamen niet binnen. “Ze hadden voor het eerst zoveel gekocht en ze bestelden al sinds oktober 2017”. Na veelvuldig e-mails te hebben verstuurd kwam er uiteindelijk toch telefonisch contact. Aan de andere kant van de lijn werd gezegd: “Sorry, I don’t speak English”, en er werd opgehangen. “Een hele rare situatie dit”.

Good Morning!
De volgende ochtend kreeg de deelnemer een email terug, in het Engels (vertaling naar Nederlands):

Goedemorgen,

Mijn neefje heeft zonder mijn toestemming een bank mutatie verricht die ik daarna geblokkeerd heb want de geleverde producten waren niet van goede kwaliteit en u hoort nog van mijn advocaat. Sterker nog, de lokale afvaldienst heeft het allemaal weggegooid en nu moest alles opnieuw ingekocht worden. Hierdoor hebben we een groot verlies gedraaid vlak voor Allerheiligen.

Vervolgens is na de bewuste levering nog twee keer een bestelling geplaatst en niet betaald. Ook de andere deelnemer is op precies dezelfde wijze opgelicht. “Dit is waarschijnlijk met voorbedachten rade tot stand gekomen”. Er zijn geen bestellingen meer geaccepteerd en bij de deelnemer zijn de openstaande posten snel ter incasso gegeven.

Waarschuwing voor iedereen
Helaas heeft de klant meteen in november een derde deelnemer gevonden om bestellingen te plaatsen. Floridata heeft hen direct kunnen waarschuwen voor deze sluwe praktijken. “Aan het betaalgedrag van een debiteur is vaak te zien of de debiteur te vertrouwen is, zeker omdat wij het betaalgedrag van meerdere deelnemers samen kunnen inzien”, vertelt Kees Vink van Floridata. “Opvallend is dat deze klant zich meer dan een jaar netjes heeft gedragen”. Een waarschuwing voor iedereen: “blijf altijd oppassen met grote bestellingen voor feestdagen! Dit keer was het voor Allerheiligen & Allerzielen maar de ervaring leert dat het ook bij andere feestdagen op deze manier mis kan lopen. Het kan je zo overkomen”.

Voor meer informatie:
Floridata
Europalaan 400
3526 KS Utrecht
T: 020 - 820 00 35 
E: info@floridata.nl
www.floridata.nl

Publicatiedatum: