Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fresh Produce Consortium:

"Nieuwe Britse invoerheffingen bedreigen AGF- en sierteeltsector"

Nigel Jenney, algemeen directeur van het Fresh Produce Consortium (FPC), beschrijft de nieuwe Algemene Gebruikersheffingen (CUC's) van de Britse overheid als een "nauwelijks verhulde belasting op de sector". Deze heffingen, ingevoerd als onderdeel van de post-Brexit grenscontroles, dreigen kleine en middelgrote ondernemingen in de AGF-sector en de sierteeltsector lam te leggen. Ze zullen miljoenen aan extra kosten en onnodig de prijzen voor gezinnen verhogen.

Industrie-experts voorspellen dat dit £200 miljoen aan kosten zal toevoegen aan de hele AGF- en bloemenketen, een verlammende klap voor twee sectoren die al te maken hebben met ongekende uitdagingen. "Dit is simpelweg geen beheersbare kost voor onze leden," verklaarde Jenney fel. "Deze buitensporige heffingen opgelegd door onze eigen regering vertegenwoordigen een directe belasting op bedrijven. Het is een zet die ongetwijfeld het vertrouwen in de toeleveringsketen zal verbrijzelen en EU-exporteurs al aanzet tot heroverweging van hun toewijding aan de Britse markt."

De regering heeft geprobeerd de impact te bagatelliseren door te beweren dat consumenten slechts een verwaarloosbare prijsstijging zullen zien. Importeurs en retailers waarschuwen echter voor opeenvolgende vertragingen, verstoringen en stijgende kosten die onvermijdelijk zullen worden doorberekend aan de reeds zwaar belaste consumenten.

"Het CUC-systeem is bijzonder verwoestend voor kleinschalige bedrijven," legde Jenney uit. "Hoewel de kosten nu gemaximeerd zijn, blijven ze aanzienlijk – £145 voor elke zending die aankomt in het VK via de Haven van Dover of de Eurotunnel. Dit lijkt misschien niet veel, maar met slechts een klein aantal zendingen daadwerkelijk geïnspecteerd, explodeert de kost per inspectie naar een belachelijke £5k."

100 zendingen x 145 = £14,500 tegen 3% fysiek inspectieniveau: dit komt neer op £4,833 per fysieke inspectie. Dit is exclusief verschillende extra heffingen opgelegd door de Britse overheid. Daarnaast staat dit in contrast met een vergoeding voor een commercieel controlepunt die gewoonlijk minder dan £100 per zending bedraagt, alleen in rekening gebracht wanneer een fysieke inspectie vereist is.

"We hebben jarenlang alternatieve door de industrie beheerde oplossingen gepromoot die een veel efficiëntere service bieden ten voordele van zowel de industrie als de consumenten," vervolgde Jenney. "Echter, de adoptie en ontwikkeling van de status van erkend operator, waarmee verantwoordelijke bedrijven hun eigen inspecties kunnen beheren, moet nog beginnen ."

"Uiteindelijk is het essentieel dat het VK een bestemming van keuze blijft voor internationale exporteurs om onze eigen binnenlandse AGF- en sierteeltproducten aan te vullen en de keuze en beschikbaarheid te bieden die we allemaal eisen. De slecht overwogen grensoplossing van de regering brengt dit ernstig in gevaar of leidt op zijn best tot onnodige voedselinflatie."

Voor meer informatie:
Fresh Produce Consortium
Minerva House, Minerva Business Park
Lynch Wood, Peterborough PE2 6FT
Tel.: +44 01733 237117
info@freshproduce.org.uk

Publicatiedatum: