Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Hoe de crisis de Ecuadoriaanse rozenmarkt veranderde
Lange of korte stelen? Grote of kleine knoppen? Veel landen hebben hun eigen voorkeuren, maar een economische crisis haalt vaak een streep door de rekening. Aviram Krell van Plantec Ecuador legt uit hoe de Russische crisis de vraag naar rozenvariëteiten van zowel Russische als Amerikaanse kopers veranderde.
Aviram en zijn vader Carlos Krell van Plantec Ecuador in de Plantador stand, enkele weken geleden op de Proflora in Bogotoa, Colombia. Plantador vertegenwoordigt Kordes, Interplant, Grandiflora en Delbard, Plant Research Overberg en Scea Rosaplant in Colombia en Plantec vertegenwoordigt hen in de rest van Zuid-Amerika.
Veranderingen door de Russische crisis
De vraag vanuit het bloemen minnende Rusland ging vroeger vooral naar Zuid-Amerikaanse rozen met lange stelen en grote knoppen. Door de economische crisis in de tweede helft van 2014 was er een omslag naar kortere stelen met kleinere knoppen en Zuid-Amerikaanse rozen waren daarom niet meer hun enige optie. Volgens Krell kwam door de daling van de vraag naar grote Zuid-Amerikaanse rozen vanuit Rusland een meerderheid van deze rozen op de Amerikaanse markt terecht, die tot dan toe bijna uitsluitend bediend werd van kleine rozen. "Deze markt had plotseling toegang tot grotere rozen met grotere stelen en nieuwere variëteiten die daarvoor zelden in de Verenigde Staten waren gezien, met een dienovereenkomstig prijsstijging."
Langere stengels en grotere knoppen voor de VS
Deze verandering in het soort aanbod heeft omgekeerd ook de vraag drastisch beïnvloed. "De Amerikaanse markten in alle stadia van de handel (waaronder groothandelaren, supermarkten, detailhandelaren, evenementenorganisatoren, etc.) begonnen de voordelen te zien van de vervanging van de populariteit van kleine rozen door grotere. Deze markten, die vroeger als absoluut maximum rozen wilden van 50 cm met bloemen van 4,5-5 cm, wilden nu ook stelen van 60 cm met rozenknoppen van 6 cm. Zo begonnen bijvoorbeeld sommige supermarktketens die tot 2014 Escimo rozen geleverd kregen naar Mondial te vragen. Deze variëteiten worden beiden door Kordes veredeld, hebben een soortgelijk kleurbereik en zijn gemakkelijk te differentiëren qua lengte en knopgrootte. Door deze eigenschappen hebben markten een voorkeur voor rozen als Mondial."
Weinig variëteiten voor Rusland
De Russische markt is zich sinds eind 2016 en begin 2017 aan het herstellen, maar Krell zegt dat het nog niet terug is op de marktgrootte van voor de crisis van 2014. "De Russische markt richt zich momenteel maar op weinig variëteiten, zoals Explorer, Mondial en Pink Mondial; het is geen verrassing dat dit allemaal rozen zijn met stelen van 60 tot 70 cm en rozenknoppen van 6 tot 8 cm.”
Succes Mondial
Door deze wereldwijde veranderingen merkt hij dat de Russische markten momenteel zelden naar de grootste rozen vragen, zoals in het verleden. De huidige voorkeur voor rozen van 60-70 cm met knopgrootten van 6-8 cm verklaart volgens Krell de grote vraag naar rozen zoals Brighton (een van de meest geplante kleuren geel in Ecuador en Colombia), Mondial en Pink Mondial. "Deze zijn in hun respectievelijke kleuren de afgelopen jaren allemaal erg succesvolle variëteiten geworden."