Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Export bloemen en planten groeit sterk in Oost-Europa

De Nederlandse bloemen- en plantenexport naar Oost-Europese bestemmingen groeit sterker dan de gemiddelde stijging laat zien. Dit blijkt uit de exportstatistieken die Floridata voor de sector genereert. Tot en met juli ligt de totale toename op 6%. In omzet is dat € 3,8 miljard. Het brede assortiment, de sterke logistiek en ondersteuning van marktontwikkelingen in de afzetlanden zijn pijlers onder de groei die de Nederlandse exporteurs realiseren. ”De toename blijft boven oorspronkelijke prognoses”, stelt VGB-directeur Matthijs Mesken vast.
 
In juli steeg de exportomzet van bloemen en planten vanuit Nederland met 1% door over de hele linie een hogere inkoopwaarde. Per afzetbestemming zijn de verschillen groot. Een grote stijger in juli, zo blijkt uit de onderliggende statistieken van Floridata, was Tsjechië met een plus van 39%. Het Verenigd Koninkrijk incasseerde in de vorige maand een krimp van 15%. In de bloemen- en plantenhandel is juli met een aandeel van 6% op jaarbasis de maand met de laagste omzet. Maart en mei zijn traditioneel met een aandeel van 10-11% de drukste maanden. ”Bijna twee keer zo veel en zo druk. Dat tekent de flexibiliteit van de groothandel”, aldus de VGB.

Oost-Europa klimt fors
Met stijgingen in Polen (+27% tot € 159 miljoen), Rusland (+36% tot € 101 miljoen) en Tsjechië (+22% tot 66 miljoen) dragen deze Oost-Europese bestemmingen bij aan een fors aandeel in de groei. ”De veerkracht van de mensen in Oost-Europese landen is groot”, verklaart Marco Vermeulen, Director Wholesale & Sourcing Flowers van Dutch Flower Group onder meer de kentering in Rusland. De krimp die in 2014 inzette, toen de exportteller tot en met juli op € 150 miljoen stond, is dit jaar omgeslagen in groei. ”Weliswaar in een goedkoper geprijsd assortiment, maar bloemen blijven in Rusland een vast onderdeel in het consumptiepatroon. En de sterke bedrijven bewijzen hun bestaansrecht”, voegt hij toe. Elbert Hunink van Gasa Holland schrijft de groei in Oost-Europa ook toe aan de ondersteuning die exporterende bedrijven verlenen bij het ontwikkelen van deze markten. ”Met het upgraden van het assortiment, maatwerk bij conceptontwikkeling voor de verschillende partijen en logistieke verfijning kunnen we de groei doorzetten”, verwacht hij.
 
Koersinvloeden
De stabielere koers van de Russische roebel is voor het herstel van die markt een belangrijke factor. Het zwakkere Britse pond en de Amerikaanse dollar veroorzaken een omgekeerd effect. Naar het Verenigd Koninkrijk ligt de export dit jaar met 7% achter op € 529 miljoen. Tot en met mei namen de Amerikanen nog 7% meer in omzetwaarde aan Nederlandse bloemen af. ”Er is door de politieke situatie toch wat meer onzekerheid in Amerika en daardoor is de handel voorzichtiger”, is een waarneming van directeur Paul Hoogenboom van Holex. ”Andere vliegbestemmingen zijn over het algemeen positief, al zijn de zomermaanden altijd minder. Doordat we als Nederland juist in die maanden ook maatwerk kunnen blijven leveren in aangepaste aantallen, hebben we een specifieke handelspositie. Belangrijk is wel, dat het assortiment breed blijft”, noemt hij als voorwaarde. ”Dankzij de flexibiliteit en de jarenlang sterke inzet van handelsbedrijven op spreiding van import en export kan de groothandel de groei doorzetten. En met vernieuwende informatietechnologie in spelen op marktmogelijkheden”, vult Mesken met de visie van de VGB aan.

bron: VGB / Floridata
Publicatiedatum: