Bloemist en kweker verbroederen op Facebook
Om kweker en bloemist met elkaar in contact te brengen, is de Facebookgroep 'Bloemisten en binders Benelux' vanaf 1 juli een geschikte plek voor zowel kwekers als bloemisten om meer van elkaar te weten te komen.
De doelstelling van de groep is een verbinding te maken tussen kweker en bloemist. Volgens de beheerder van de groep moet je als sierteler de bloemist vertellen dat je er bent, dat je een fantastisch mooi product hebt, met een eigen verhaal en beleving. Maar ook hoe en waarom je deze mooie producten kweekt. En als je nieuwe producten hebt, wil je dat als kweker laten weten. Vooral aan de bloemist! Ook als je nieuwe soorten gaat ontwikkelen, wil je alvast van de klant horen wat hij denkt. Dat is heel belangrijke informatie.
"Dat is nu precies waar de groep in moet voorzien”, vertelt Arnold Wittkamp, de nieuwe beheerder van de groep en initiatiefnemer van het implementeren van de nieuwe doelstelling in de Facebookgroep. “Mooie en aparte bloemen en planten zijn voor bloemisten noodzakelijk om het onderscheidend vermogen ten opzichte van de tuincentra, bouwmarkten en supermarkten te behouden. Om te slagen, moet een bloemenwinkel toegevoegde waarde hebben. Iets extra’s, iets speciaals. Een beleving. Er ligt een enorme kans voor kwekerijen van kleinere aantallen en van exclusieve sierteeltproducten. Maar hoe bereik je de bloemist? Dat is moeilijk voor veel kwekers. Vooral voor de kleinere.”
Arnold Wittkamp: “Als liefhebber van de sector en vooral van exclusieve sierteeltproducten weet ik dat juist de pareltjes in de sierteelt maar moeilijk onder de aandacht komen. Terwijl dat juist de producten zijn die bloemisten willen hebben. Maar ook nodig hebben. Dus bloemisten willen graag weten wat de kwekers voor moois hebben en als kwekers een mooi product hebben krijgen ze graag feedback van bloemisten. 1+1=2 dacht ik zo. Vandaar dit initiatief.”
De groep 'Bloemisten en binders Benelux' bestaat al geruime tijd, maar veel gebeurde er niet op de pagina. "Toch hebben al bijna 2.500 bloemisten zich aangemeld de afgelopen jaren”, gaat Arnold verder. “Ik hoop dat dit platform voornamelijk gebruikt gaat worden om bloemisten beter in contact te brengen met kwekers. En dan niet zoals in andere bloemistengroepen over design en inspiratie. Nee, puur over producten, jezelf onderscheiden. Altijd met een informatieve, interessante, en commerciële insteek. En op een echte en authentieke manier".
In een blog op de website van Arnold Wittkamp wordt kort uitgelegd wat de pagina beoogt te worden en hoe de groep werkt. Er staat dat elke kweker zich kan aanmelden en dat er per dag maximaal twee posts vanuit kwekers kunnen worden geplaatst. "Ik geloof niet zo in sponsored content in de sierteelt. Het plaatsen van de berichten door kwekers is dan ook geen verdienmodel", vertelt Arnold. "Ik verdien er niets aan. Kwekers posten gratis hun verhaal of vraag. Ik vind het gewoon leuk om te doen. Mooie producten liggen mij aan het hart en ik vind het zonde dat steeds meer bijzondere producten verdwijnen uit het assortiment." En als het in de toekomst succesvol wordt? "Dat zien we dan wel", zegt Arnold en gaat lachend verder: "Met een plant of bos bloemen maak je mij altijd blij. En als het echt groot wordt? "Wie weet vraag ik dan wel een vrijwillige Paypal of Bitcoin donatie of zoiets. Net zoals veel Amerikaanse bloggers en vloggers doen!"
bron: blog van Arnold Wittkamp