Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote drukte in Amsterdam voor Nationale Tulpendag 2017

Het nieuwe snijtulpenseizoen is onder wereldwijde belangstelling van start gegaan. Tulpen Promotie Nederland (TPN) organiseerde zaterdag 21 januari voor het zesde jaar op rij de Nationale Tulpendag. Hoogtepunt was de pluktuin met 200.000 tulpen in hartje Amsterdam waar het publiek gratis tulpen mocht plukken.



TPN-voorzitter Arjan Smit: “Nationale Tulpendag is uitgegroeid tot een evenement van wereldformaat met jaarlijks zo’n 17.000 internationale bezoekers. Ook de belangstelling van binnen- en buitenlandse pers is groot en via social media waren tulpen trending topic. Wij hadden ons geen betere start van het tulpenseizoen kunnen voorstellen.” Het thema van Nationale Tulpendag was ‘Dutch Design’ en kwam tot uiting in het tuinontwerp van Floris Hovers. Ook op andere locaties in Nederland werd Tulpendag volop gevierd. Honderden bloemisten en tuincentra organiseerden tulpenworkshops en -demonstraties.



Internationaal
De Nederlandse tulpen vinden wereldwijd hun weg naar bloemisten, supermarkten en speciaalzaken. In 2017 zal de tulpenproductie in Nederland voor het eerst de grens van 2 miljard doorbreken. Vorig jaar kwam de productie uit op 1,9 miljard snijtulpen met een exportwaarde van 250 miljoen euro. Tulpen zijn de afgelopen jaren flink in populariteit gestegen door de hoge kwaliteit, uniformiteit, het verruimde assortiment en het duurzame karakter. Nederlandse Tulpen worden tegenwoordig in plaats van in potgrond voornamelijk geteeld op water zonder gebruik van chemische middelen. Ook het energiegebruik bij de productie is vergeleken met andere bloemen laag en neemt nog ieder jaar af.



Tulpendag
Nationale Tulpendag bestaat sinds 2012. Op de derde zaterdag van januari wordt daarmee ieder jaar de start van een nieuw snijtulpenseizoen gevierd. Tot eind april (ongeveer 100 dagen lang) is Hollandse tulp wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 1.000 verschillende soorten. Van knalgeel tot donkerpaars, van lelievormig tot gefranjerd en van tweekleurig tot dubbelbloemig. Tulpendag is een initiatief van TPN.



Ich liebe Tulpen promotie in Duitsland
De aftrap voor de tulpenpromotie wordt traditiegetrouw gegeven met de Tulpendag op de Dam in Amsterdam. De Dam wordt door kwekers omgetoverd tot een tulpenpluktuin met maar liefst 200.000 kleurrijke tulpen om de officiële start van het tulpenseizoen in te luiden. Het thema van Nationale Tulpendag 2017 is net als bij Keukenhof “Dutch Design”. Beiden zijn een Nederlands visitekaartje voor de hele wereld.
Het is tevens het startsein van de tulpenpromotiecampagne in Duitsland. NBTC Holland Marketing, Tulpenpromotie Nederland (TPN), Noordwijk Marketing, NOVASOL en Keukenhof slaan de handen ineen om Nederland als tulpenland aan de kust op de Duitse kaart te zetten. De campagne richt zich op de Duitse reisbranche, pers en consument. In combinatie met Tulpen op de Dam is deze dagen een groepspersreis vanuit Duitsland naar Keukenhof georganiseerd. Tuinmedewerkers hebben er een workshop bollen planten georganiseerd.

Publicatiedatum: