Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Storecheck brengt de Customer Journey in beeld

Vanaf januari 2017 wordt de dienst Storecheck uitgebreid met een handigheidje. Het wordt dan mogelijk om de reis te volgen die de consument aflegt bij de aankoop van een product (de zogenoemde Customer Journey).



Met de vernieuwde Storecheck app kunnen consumenten hun mening geven over het wel of niet kopen van een specifiek product. Zij vertellen hoe ze het product thuis gebruiken, hoe lang ze verwachten plezier te hebben van het product en welke kleur of soort de voorkeur heeft.

Consumenten kunnen via Storecheck ook fotomateriaal toevoegen van het product in de winkelschappen. Hierdoor krijgt men (nog) meer inzicht in hoe de consument denkt en wat hem of haar beweegt bij de aankoop van bloemen en/of planten. Wat zet een consument aan tot een herhaalaankoop en wat juist niet?

Deze informatie is van grote waarde voor met name de retailers, maar ook voor producenten en leveranciers van bloemen en planten. De ervaring leert dat kwekers en klanten goed 'geladen' het gesprek met de retailer aangaan en er voor beiden een win-win situatie ontstaat, want uiteindelijk wil iedereen dat er meer bloemen en planten worden gekocht.

Marktkansen signaleren en claims voorkomen
Ook kunnen er met behulp van Storechecks marktkansen worden gesignaleerd. "Ik lever al jaren planten op dezelfde afzetmarkten. Dankzij Storecheck kwam ik erachter dat er ook andere landen zijn waar mijn producten nog niet veelvuldig aanwezig zijn en waar men open staat voor assortiment vernieuwing," aldus een kweker.

Verder zijn er berichten bekend over de inzet van Storechecks bij claims. "Mijn producten zouden te groen zijn uitgeleverd, terwijl ik zeker weet dat dit niet zo is. Normaliter is het mijn woord tegen dat van de opdrachtgever. Nu zet ik Storechecks in om 'realtime' fotomateriaal te verzamelen door de consumenten zelf. Zo kunnen we onpartijdig zien wat de staat van de producten is terwijl ze de winkel worden ingereden," zegt de kweker.

Maar ook kwekers die op zoek zijn naar het juiste advies op gebied van soorten of kleuren mix in het assortiment komen met Storechecks aardig uit de voeten. "Zo pas ik op basis van consumentenreacties de kleurenmix per land aan."

De consument vertelt u meer over uw product en afzet
Inmiddels bestaat de dienst Storechecks alweer zo'n vijf jaar. Niet alleen maken de productteams van de afdeling Commercie van Royal FloraHolland er gebruik van, ook kwekers en klanten van Royal FloraHolland zetten de dienst voor het vergroten van de handel.

Tegenwoordig lopen er enkele tienduizenden consumenten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Italiƫ, Spanje, Polen, Belgiƫ en Turkije met een Storecheck app rond op hun smartphone. Zij bezoeken supermarkten, bloemisten, tuincentra en bouwmarkten om de aanwezige bloemen en planten in kaart te brengen.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: