Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GO Café 'Kleine Teelt; Groot Belang’

De botsing tussen retail en kleine teelt

Tholen - “De grote retailer wil best wel eens wat anders dan altijd maar weer tulpen, chrysanten en die paar andere grote productgroepen. Maar het probleem is: waar zou dat vandaan moeten komen? Het is er gewoon niet. De kwekers zijn te klein en/of teveel versnipperd en daarom kan die offerte simpelweg niet worden opgesteld. Olifanten vrijen met olifanten en niet met muizen.”


Cock de Vries van ASAD Retail

Dat zei Cock de Vries, werkzaam bij ASAD Retail en een van de sprekers op het GO Cafe, gisteren in Burgerveen. Bij gastheer Looije Tomaten werd vanuit verschillende invalshoeken ingegaan op het thema "Kleine Teelt; Groot Belang”, waarbij de positie en het belang van kleine teelten binnen de totale Nederlandse export van bloemen en planten centraal stond. De avond werd gezamenlijk georganiseerd door het Groen Onderwijscentrum en de gewasgroep snijheesters van LTO Glaskracht.


Een mooie opkomst, het zaaltje zat goed voel

De stelling van Cock liet het publiek (een man of 70) vanzelfsprekend niet onberoerd. Enkele toehoorders voelden zich op de teentjes getrapt: “Ga zelf eens bij zo’n kweker kijken en ga hem vertellen hoe hij in een week zomaar even 10.000 of 100.000 bouvardia’s, celocias, hypericum of wat dan ook moet gaan leveren.” Begrijpelijk, maar het zal een ASAD, een grote retailer en bovendien onderdeel van Walmart, met een omzet van boven de 500 miljard het grootste bedrijf ter wereld, in de onsympathieke zin des woords onberoerd laten.


Ron van der Lugt van Looije Tomaten

Maar niet alleen de retail hield de gemoederen bezig. Er bestaat immers ook een markt voor exclusief, voor ‘premium’ en onderscheidend vermogen; en in zoverre als die niet bestaat kan men altijd proberen die te creëren. Vanuit dat oogpunt was er veel aandacht voor marketing en onderscheidend vermogen, iets waarin Looije zich met zijn Honing – en sinds 2013 ook Droomtomaten in weet te onderscheiden. In hun geval heeft men besloten dat alles ondergeschikt moet zijn aan een ding: smaak. En dat lijkt zich uit te betalen, getuige de groei van het bedrijf en het feit dat zij zich onderscheiden met een tomaat – ‘die, laten we wel wezen, toch allemaal rond en rood zijn’ (aldus Ron van der Lugt, bij Looije verantwoordelijk voor de marketing).


Marcel Groen van Green Team Consultancy

Consument verleiden

Maar hoe doe je dat met een kleine teelt? Marcel Groen van Green Team Consultancy nam zijn publiek in een paar slides mee langs een eeuw mondiale sierteelt en vroeg zich aan de hand daarvan af wat die consument nu eigenlijk echt wil. “Er wordt altijd gezegd: ‘verleidt de consument’, maar daar geloof ik niet zo in. Mensen zijn kuddedieren en laten zich leiden door trends en tradities. Verleid daarentegen de kassa en probeer te verassen." Marcel raadde, evenals Cock eerder die avond, de kwekers aan toch vooral coalities te vormen en UIT de kas te komen.


Joop de Hoog, Groen onderwijscentrum


Aad Vernooij van LTO Glaskracht


Op tour door het bedrijf


idem





Timo Steenwijk, Gert-Jan Jongerius en Linda de Ruiter


Hans van Daalen, de man achter de Verhalenkweker, en Michiel Kappendijk, programmamanager bij Greenport Duin- en Bollenstreek


Mariëlle van der Meer


Mia Timmer van het Groen onderwijscentrum en Agnes Andriessen van Takii Europe


Maurice Snels, John Veldkamp, Nick van Turnhout, en Robert-Jan Kolster


Lex van der Zwat en Aad Zondernaam


Cock de Vries, Rene Ververs en Kitty de Jong


Henk van den Berg, Martijn Daling en Jaap Fokker


Rob van Haaster en Luc Ribberink