Nico Kiep, Kiep Flowers;

"Een goed bloemenschap maakt of breekt de verkoop"

Tholen - “Veel bedrijven in onze sector proberen nog altijd zoveel mogelijk te produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Dat is niet meer van deze tijd en moet anders. Het is daarentegen zaak te gaan denken vanuit de consument en je vanuit die visie te positioneren.”


Vlnr: Chris Biesheuvel, Nico Kiep, Arthur Zwinkels en Albert Kiep. Hier in de stand van Quality Flower op de FHTF enkele weken geleden in Aalsmeer.

Dat zegt Nico Kiep van Kiep Flowers, chrysantenkweker uit Nieuwaal. Het bedrijf bedient een 15 tal klanten in de retail en heeft daarom een sterke focus op het bloemen schap. “Wij willen een groter platform voor bloemen creëren. De presentatie van die bloemen in het schap is van groot belang. Dat moet er goed uitzien en aangepast zijn aan de seizoenen. Als er een product instaat dat, om wat voor reden dan ook, niet past of over- of ondervertegenwoordigd is, kan dat de verkoop van alle andere producten naar beneden halen.”

Een juiste presentatie gaat Nico aan het hart. Zozeer zelfs, dat hij er een masteropleiding marketing voor is gaan volgen. “Laatst kreeg ik de opdracht een Coca-Cola schap in te richten. Daar leer je zoveel van!”, aldus Nico. “20% van mijn tijd besteed ik nu nog aan de teelt, 30% aan de organisatie en het overbrengen van mijn visie op onze medewerkers, en voor de resterende helft ben ik bezig onze productie en de keten op dat bloemen schap af te stemmen. Vanuit Kiep Flower praten we veel met tussenpersonen en eindklanten. Hiervoor hebben we vanuit de Persoonlijke Verkoop Arthur Zwinkels in de arm genomen en zijn we ook bezig de samenwerking met andere kwekers op te starten. Daarnaast werken wij ook samen met de Quality Flower Group. Vanuit deze hoek is Chris Biesheuvel, ook Persoonlijk Verkoper, voor ons werkzaam.

Waar zit de consument op te wachten?
Ter illustratie van wat het betekent vanuit de klant en niet vanuit eigen wensen en mogelijkheden te produceren, geeft Nico het volgende voorbeeld. “Ik sprak laatst met een rozenkweker, die gehoord had van de mogelijkheid rozen met de post te versturen. Hij was enthousiast en bedacht gelijk hoe hij zijn rozen ook in die envelop kon stoppen. En dat is verkeerd. Niet het idee natuurlijk en als dat een nieuwe markt is, is dat prachtig. Maar daarvoor moet je toch echt eerst te raden gaan bij de consument. Zit die hierop – of waarop dan ook – te wachten? Wanneer je dat weet, dan komt pas de vraag hoe je daar zelf op in zou kunnen springen.”

Een goed schap leidt tot meer omzet en volgens Nico dringt dat bewustzijn steeds verder door. “Het wordt daarom steeds meer zaak ervoor te zorgen dat er geen dingen meer fout gaan. Bijvoorbeeld het niet halen van kwaliteitsstandaarden, wat in deze context natuurlijk funest is. Maar we zijn op de goeie weg en ook lukt het steeds beter de supply chain zo kort mogelijk te maken.”

Voor meer informatie:
Kwekerij Kiepflower
Waalbandijk 3
5313 AJ Nieuwaal
T: (+31)418-569000
M: 06 53585864
F: (+31)418-569008
E: info@kiepflower.nl
www.kiepflower.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven