FloraHolland stopt met VKC beelden
Door de virtualisering van het veilproces rekenen klanten op representatieve productfoto's tijdens het inkopen op de klok. VKC beelden zijn niet representatief genoeg en sluiten niet meer aan op de wensen van klanten, volgens signalen die FloraHolland opving aan kwekerszijde via diverse FPC's.
Actuele productfoto's
Nu het veilproces bij bloemen bijna volledig virtueel is, laten klanten zich leiden door actuele productfoto's bij hun (KOA)inkoopproces. Daarnaast zijn zowel de inkoopprocessen (dealingrooms/KOA) en het verkoopproces (virtualisering) dermate veranderd dat de veilsnelheid is toegenomen en klanten meer visueel inkopen. Niet de kar voor de klok maar de informatie en de foto zijn leidend bij het inkopen.
VKC-beelden passen niet meer bij deze werkwijze. Op de plantenklokken worden VKC-beelden al langer niet meer getoond. Bij Snij-Hortensia worden inmiddels geen VKC-beelden meer getoond en het resultaat hiervan is zeer goed, aldus FloraHolland.
Invoering nieuwe werkwijze
Voor sommige kwekers brengt dit voorstel een nieuwe werkwijze met zich mee. FloraHolland werkt aan een zorgvuldige invoering en zal de FPC's proactief hierover benaderen.