Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Symposium Duitse tuinbouw-business in beweging, 9 okt, Plantion

Nieuwe strategieën voor nieuwe consumenten is de crux

Tholen - De Duitse markt is sinds jaar en dag niet alleen in absolute zin de grootste handelspartner van Nederland, maar ook voor bloemen met afstand het grootste exportland. "Maar dat gaat veranderen", waarschuwde Frank Zeiler van de Deutschen Blumen Groβ- und Importhandels zijn toehoorders op het Symposium Duitse tuinbouw-business in beweging afgelopen vrijdag bij Plantion in Ede.


Frank Zeiler

"Duitsers zijn 'stabiel'. De consument koopt altijd op dezelfde plaats en in dezelfde hoeveelheid tijd. Omzetcijfers zijn al jaren stabiel, maar de groep die planten koopt, wordt steeds kleiner. Zij besteden per hoofd dus steeds meer, maar omdat die klant bijna altijd 50+ is, staan we voor een grote uitdaging. Die uitdaging het hoofd bieden kan alleen door nieuwe strategieën voor nieuwe consumenten te ontwikkelen."

Schizofrenie
"Het antwoord zit hem wat dat betreft niet in bio", weet Zeiler. "Natuurlijk is dat om allerlei redenen belangrijk, maar een ding ga je er niet mee winnen: de consument. Net als dat iedereen kleren koopt bij Primarkt ondanks dat iedereen weet dat de kleding waarschijnlijk onder dubieuze omstandigheden geprocedeerd wordt. Wat dat betreft heeft onze maatschappij last van een enorme schizofrenie."


Jan Jonker

Varkensdillema
Het bedenken van nieuwe strategieën, van nieuwe businessmodellen, is het onderzoeksgebied van professor van de Radbout Universiteit Jan Jonker. Hij borduurde dan ook voort op het verhaal van Zeiler. "Jullie sector loopt tegen wat ik noem het 'varkensdillema aan: heel hard werken om varkensvlees onder de kostprijs te produceren", aldus Jonker. "Daar hebben allerlei sectoren last. Daarnaast zie je voortdurend dat innovaties plotseling een sector volledig door elkaar schudt, of dat een slimme knul een 'super-app' bedenkt en alles ondersteboven wordt gekiept. Dat is misschien niet leuk, maar wel de realiteit waar u mee te maken heeft."

Een antwoord met succesgarantie heeft ook Jonker niet, maar wel tot de verbeelding sprekende voorbeelden. "Een hele leuke is die van de de zuivelboerderij. Een veehouder had, om het hoofd boven water te houden, een lening nodig. Bij de bank kon hij die niet krijgen, dus besloot hij een crowdfundingsactie op touw te zetten. Omwonenden werd een rendement beloofd dat veel hoger ligt dan bij om het even welke bank. Hij investeerde in zonnepanelen, waardoor hij zijn eigen energie kon gaan produceren. Vervolgens - en nu komt het - ging hij de rente niet uitkeren in euro's, maar in producten die iedereen nodig heeft: melk en vlees. En zo was het cirkeltje rond."


De zaal luistert geboeid

Huur een slimme kop

De voornaamste boodschap was dan ook: steek de koppen bij elkaar! De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en nieuwe manieren van energiewinning gaan dermate hard, dat stilzitten echt geen optie is. En als u zelf geen tijd heeft, stop dan een X bedrag in een gezamenlijk potje en betaal daar een paar studenten van die nieuwe modellen verzinnen. Dat zijn de kosten niet en hier in de omgeving barst het van de slimme koppen die jullie maar wat graag komen helpen."


Peter Bakker

Plantion springplank Duitse markt
Naast de lezingen van Zeiler en Jonker vertelde gedeputeerde van de provincie Gelderland Jan Jacob van Dijk over de manieren waarop het jubilerende Greenport Arnhem Nijmegen middels subsidies kan bijspringen en vertelde hij over de visies die, i.s.m. de provincie, ontwikkeld worden aangaande de toekomst van het fysieke tuinbouwgebied Gelderland. Daarnaast vertelde voorzitter van Plantion Peter Bakker over de uitgelezen voordelen die het veilhuis te bieden heeft. "Plantion is een springplank voor de Duitse markt. Een koper kan bij ons voor alle bestaande producten terecht en wij zetten i.t.t. FloraHolland sterk in op bemiddeling en doen veel aan interregionale sourcing. Ook groeit bij ons de afzet via de klok, wat aangeeft hoezeer dit centrum in de belangstelling van zowel producten als afnemers groeit."





Na afloop was het tijd voor een smakelijk buffet