Crisis Calais legt leveringen VK lam
Frans water voor truckers in VK
Niet alleen in Belgiƫ veroorzaakt de staking in Calais lange files. Aan de andere kant van het kanaal dreigen boze truckers met rellen als de situatie in de file voor de tunnel niet snel verandert. Naast de temperatuur neemt ook de lengte van file toe. Die was woensdagmiddag 38 kilometer lang. Een anonieme trucker klaagt in de Britse krant de Mirror dat de Engelse autoriteiten hem en 3000 collega's in de steek laten. "Het rode kruis kwam 200 flesjes water uitdelen voor 3000 man. Het lijkt hier wel een derde wereld land." Het rode kruis krijgt inmiddels hulp van de kustwacht en de gemeente Kent. Naast water wordt er ook gezorgd voor snacks en mobiele toiletten. Ironisch genoeg was het water afkomstig van Franse bronwaterbedrijven. Het is nog steeds niet bekend wanneer de staking volledig wordt beƫindigd.
Geen doorkomen aan
Een planner van Transportbedrijf Jac. Op't Hof wil wel een reactie geven op de situatie in Calais maar geeft te kennen dat er al een week geen ritten meer naar het Verenigd Koninkrijk worden aangenomen. "Chauffeurs rijden normaal elke dag van Parijs naar twee vaste klanten in Engeland maar sinds de staking van vorige week ligt de aanvoer stil. De situatie voor de chauffeurs in de files is inmiddels bekend. Daarnaast is stilstaan in deze temperaturen met versproducten geen optie."
Het transportbedrijf rijdt tot zeker volgende week niet meer naar het Verenigd Koninkrijk. "Als de tunnel dicht is of wanneer er wachtrijen staan, kun je omboeken naar de veerboten. Als de veerboten niet gaan, kun je omboeken naar andere havens waar je vervolgens achter in de rij aansluit. Er is geen doorkomen aan. Met twee vaste klanten in Engeland is de schade voor ons bedrijf gelukkig nihil."
Zwarte bladzijde
Ook DailyFresh Logistics heeft voorlopig de leveringen aan het Verenigd Koninkrijk gestaakt. Volgens Maaike de Vries is de situatie bij Calais ronduit vreselijk: "Dit is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van DailyFresh Logistics. Onze chauffeurs rijden al dagen niet meer op Calais. De chauffeurs sluiten daar aan bij een file van 2500 vrachtwagens die staan te wachten voor de overtocht. De ferry's kunnen de grote stroom vrachtverkeer niet aan wat zorgt voor een groot tekort aan boekingen. Volgens Maaike is het nog lastig te zeggen wat de kosten zijn van de stremmingen: "de afgelopen dagen is ongeveer een derde van onze dagelijkse handel niet aangekomen in Engeland. De kosten beginnen nu de pan uit te rijzen en houden ons hart vast voor de totale schade."
Nog genoeg voorraden in VK
Colin Galbraith van Moorhouse & Mohan over de situatie aan de andere kant van de Noordzee: "Gelukkig is de vraag in het Verenigd Koninkrijk lager door het warme weer. De staking hebben heeft effect op de aanvoer van Hollandse Salade supplementen, tomaten, Caps en Cues etc. Veel andere producten komen van het zuidelijk halfrond en hoeven dus niet via de havens van Europese vasteland. We hebben genoeg voorraden maar de stakingen moeten niet langer duren tot volgende week dinsdag of woensdag. Wij verschepen ook niets naar het vasteland tenzij de vervoerders geboekt hebben via alternatieve havens."
Jac. Op't Hof
planning@jacopthof.nl
DailyFresh Logistics
mdevries@dailyfresh-logistics.com
Moorhouse & Mohan
Colin@moorhousemohan.co.uk