Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Komen er simpelere EU-regels voor boeren en tuinders?

Op 15 maart presenteerde de Europese Commissie enkele voorstellen om de aanhoudende druk op boeren en telers te verlichten. Concreet wordt voorgesteld om landen meer ruimte te bieden voor maatwerk in de criteria voor het Europese Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB). Dat betreft eisen voor bodembedekking, vruchtwisseling en het uit productie nemen van bouwland. Deze voorstellen van de Europese Commissie zijn bedoeld om de regeldruk te verminderen en moeten ervoor zorgen dat de regels beter aansluiten bij de boerenpraktijk. LTO roept de minister van LNV op om de voorstellen over te nemen voor de resterende periode van het huidige GLB (2025-2027).

Voor het 'tussenjaar' 2024 is het van belang dat er voor de regels rondom bodembedekking coulance toegepast wordt bij de controles, zodat er sprake is van consistent beleid. Het is dan ook goed dat de Commissie uitleg wil geven over de mogelijkheden voor boeren om een beroep te doen op overmacht als door uitzonderlijke omstandigheden tijdige inzaai of oogst niet mogelijk is. Zo kunnen tuinders bij hun werkzaamheden, bijvoorbeeld, meer rekening houden met weersomstandigheden.

Doelsturing
Nederlandse boeren weten als geen ander hoe hun bodem in goede conditie te houden, want dit is de basis voor een gezond bedrijf. Ieder bedrijf is weer anders. Het uit productie nemen van vruchtbaar bouwland raakt direct aan de inkomens van boeren terwijl het weinig doet voor de biodiversiteit. Een goed alternatief is dan de zogenaamde 'ecoregeling' waarmee boeren beloond worden voor het in stand houden en beheren van landschapselementen.

LTO verwelkomt daarom de voorstellen en dringt er bij de minister van LNV op aan om deze voorstellen te steunen en over te nemen. De afgelopen jaren is het GLB-budget gedaald, terwijl de eisen zijn verzwaard. Het zwaartepunt van het GLB komt steeds meer te liggen op de ecoregeling en het agrarisch natuurbeheer. LTO steunt deze vormen van doelsturing, maar vraagt dan ook om de resterende basisinkomenssteun toegankelijk te houden voor boeren. Als zij daar niet meer aan meedoen, dan vervalt onmiddellijk ook hun mogelijke deelname aan ecoregelingen en agrarisch natuurbeheer. Daar wint niemand wat mee.

Verdienvermogen
Van strategisch belang zijn ook de voorstellen van de Commissie om de rollen van producentenorganisaties en interbranche-organisaties uit te breiden, bijvoorbeeld voor crisesmanagement. Ook de mogelijkheden voor duurzaamheidsafspraken worden met deze nieuwe voorstellen verruimd. Dit biedt boeren en tuinders kansen om hun verdienvermogen duurzaam te verbeteren. Dat zijn zaken die LTO wil oppakken.

Er zijn ook voorstellen gedaan om dubbele boetes in de ban te doen. Het betreft de zogenaamde 'social conditionality'. Rechten van werknemers worden in Nederland al gewaarborgd op straffe van sancties. Dan ook nog gaan korten op GLB-steun, zou een dubbele boete zijn. Het aantal fysieke controles halveren, zoals de Commissie voorstelt, is volgens LTO dan ook een goede zaak. Met de vermindering van deze administratieve lasten kunnen de GLB-Betalingen hopelijk ook weer in december plaats gaan vinden en niet pas vier maanden later.

Bron: LTO Nederland

Publicatiedatum: