Als 'new kid on the block' heeft Horticoop nog niet de bekendheid als investeerder die grote investeringsfondsen hebben. Daar staat tegenover dat de coöperatie over specialistische kennis beschikt die vaak ontbreekt bij grotere investeringsfondsen, zo vertellen Monique Meulemans, Partner bij Pymwymic en Vincent Kamphorst, Investment Director bij Innovation Industries. Zij trokken samen met Horticoop op om te investeren in respectievelijk Vivent en VitalFluid, en lichten in onderstaand artikel dat eerder in Horticoop-uitgave Blad verscheen toe waarom zij hun pijlen richten op de glastuinbouwsector. Horticoop is volgens de investeerders 'een interessante partner voor het aangaan van gezamenlijke investeringen in de glastuinbouwsector.'
Vincent: "Innovation Industries investeert in 'deep tech'-innovatie: bedrijven die met een unieke nieuwe technologie grote impact kunnen maken. Wij focussen op hardwarebedrijven in meerdere sectoren, waaronder de 'agri tech'-markt. Natuurlijk hebben we zelf de nodige kennis in huis, maar we werken ook graag samen met netwerkpartners voor specifiekere sectorexpertise. Neem de glastuinbouw: het is voor ons enorm waardevol om met Horticoop op te trekken bij onze investering in VitalFluid."
Monique Meulemans, Partner bij Pymwymic, en Vincent Kamphorst,
Investment Director bij Innovation Industries.
Monique: "Dat geldt voor ons ook, waarbij wij specifiek investeren met het doel om een transitie teweeg te brengen die zorgt voor een duurzamer voedselsysteem. Daarin hebben we al redelijk wat ervaring opgedaan, maar dat is met name op open veld. Des te interessanter om die ervaring in landbouw nu op de glastuinbouw te betrekken. Pymwymic stapt over het algemeen vroeg in bij de bedrijven waarin geïnvesteerd wordt. Dat betekent dat een product een bepaalde mate van commerciële waarde heeft en tegelijkertijd nog veel moet ontwikkelen. Feedback vanuit de markt, in dit geval door de leden van Horticoop, is daarbij absoluut noodzakelijk. Alleen zo komen we erachter of een product bijvoorbeeld ook in grote mate schaalbaar is."
Vincent: "Daar heb je helemaal gelijk in. Wij kunnen bijvoorbeeld beoordelen of iets technisch goed in elkaar steekt, of het patenteerbaar is en of het een goede businesscase heeft. Horticoops achterban is als geen ander in staat om te beoordelen of het product daadwerkelijk voorziet in de behoefte van de eindgebruikers. Alleen daar al zie ik een sterke toegevoegde waarde van gezamenlijke investeringsprojecten. Daarnaast heeft de ondernemersmentaliteit van telers me positief verrast. Ze zien de potentie van techniek in de toekomst en zijn zich dermate bewust van de noodzaak voor verandering, dat hun risicobereidheid hoog is."
Monique: "Dat is zeker belangrijk. Je moet eerst zaaien, dan pas kun je oogsten, om in het thema te blijven. Telers snappen dat, en Horticoop ook. De omzet laat bij start-ups en scale-ups nog weleens op zich wachten, het kan lang duren voordat die gestaag gaat groeien. Dus moet je als investeerder op zoek gaan naar andere graadmeters van je productontwikkeling. De feedbackrondes van telers, in het geval van onze investering in Vivent, zijn een van de graadmeters om de volwassenheid van het product te bepalen."
Vincent: "Je noemde dat jullie vooral ervaring hebben met landbouwbedrijven. De technologie van Vivent richt zich op de glastuinbouw. Wat maakt dat jullie in deze sector zijn gestapt?"
Monique: "Innovaties in de glastuinbouw kunnen een interessante opstap zijn naar innovaties in andere sectoren, waaronder de landbouw. Uiteindelijk willen we dat de technologie van Vivent ook toepasbaar is op de volle grond. Vanuit de voedseltransitie gezien is het stimuleren van bodemgezondheid essentieel. Dat is voor ons dan ook een sterke drijfveer: de potentie van Vivent om met hun techniek een vertaalslag te maken naar bodemdiversiteit. De mogelijke spin-offs van innovaties in de glastuinbouwsector maken dat we de ontwikkelingen in deze sector op de voet volgen. Hoe zit dat bij jullie, kijken jullie naar nichemarkten?"
Vincent: "Als fonds investeren we alleen in bedrijven met een groot marktpotentieel. Echter, in sommige gevallen is het niet praktisch om meteen voor die grote markt te gaan. Het slim kiezen van een eerste klant of subsegment kan dan een goede opstap zijn om het product te bewijzen. Om VitalFluid als voorbeeld te nemen: voor de toepassing van plasma-geactiveerd water bij gewasbescherming hebben ze door gerichte tests met een enthousiaste rozenteler de werking kunnen aantonen. Dit is de basis geweest voor een snelle uitbreiding naar andere gewassen. Eerst binnen glastuinbouw – wereldwijd een miljardenmarkt – met daarna verdere potentie voor impact in het open veld. Over impact gesproken: ik heb me laten vertellen dat Pymwymic als een van de eerste investeringsfondsen in Nederland de term 'impact investing' gebruikte?"
Monique: "Dat klopt! En dat moet natuurlijk niet alleen een mooie term zijn, het moet blijken uit alles wat je doet. Voor ons betekent 'impact investing' dat het product daadwerkelijk een positieve impact maakt. Alleen productieverhogend zijn is voor Pymwymic niet voldoende. In het geval van Vivent is de positieve impact dat de voetafdruk van voedselproductie wordt gereduceerd en het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen afneemt. Hoe zien jullie dat bij Innovation Industries, Vincent?"
Vincent: "Wij zijn een fonds met duurzame investeringsdoelen, wat betekent dat we niet alleen selecteren op een mooi financieel potentieel. Elk bedrijf waarin wij investeren draagt bij aan een milieu- of sociale doelstelling. Omdat we zuiver in de leer willen zijn en daadwerkelijk willen bijdragen aan een betere wereld, hebben wij een impactbeleid opgesteld. Daarin zijn concrete criteria opgenomen, waarmee we greenwashing voorkomen. Nieuwe investeringen worden getoetst aan ons beleid, en ook ná een investering monitoren we of een bedrijf dezelfde route blijft volgen. Daarvoor hebben we een externe impactcommissie aangesteld, zodat we scherp blijven en de impact die we voor ogen hebben ook waarmaken."
Monique: "Wat goed werkt is om financiële incentives voor de oprichters aan de gestelde doelen te hangen. Daarvoor moet de impact natuurlijk wel meetbaar zijn. In aanloop naar een investering gaan we om tafel met het management en stemmen we KPI's af. Dat hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Wat dat betreft zijn we investeerders met de voeten in de klei; het gaat erom dat we in simpele woorden omschrijven wat we willen bereiken in de voedselproductie, hoe dat aansluit bij de operatie en hoe het meetbaar gemaakt kan worden. Wordt er een beter resultaat geboekt dan de opgestelde doelstellingen, dan hangt daar een financiële beloning aan."
"Daarmee maken we het nog aantrekkelijker om impact te maken en kunnen we samen aan een robuust ecosysteem bouwen. Overigens zie ik ook mogelijkheden voor meer impact als kennis gebundeld wordt. Bijvoorbeeld, terugkomend op jouw voorbeeld van de rozenteler: hoe fijn zou het zijn als de effecten van het plasma-geactiveerde water van VitalFluid op de weerbaarheid van de roos, meteen inzichtelijk worden door de technologie van Vivent? Ik denk dat wij nog wat vaker samen om tafel moeten, Vincent, want er zijn genoeg mogelijkheden om te onderzoeken hoe we elkaar kunnen versterken. Zo zie je maar, Horticoop brengt vruchtbare samenwerkingen tot stand."
Voor meer informatie:
Horticoop
Klappolder 150
2665 LP Bleiswijk
Tel: (+31) 10 524 1600
[email protected]
www.horticoop.nl