Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat gaat CO2-beprijzing betekenen voor het rendement en continuïteit van transportbedrijven?

Alfa heeft samen met Greenaumatic een benchmarkonderzoek uitgevoerd onder transportondernemers binnen haar groep klanten, om antwoord te krijgen op de vraag 'wat gaat CO2-beprijzing betekenen voor het rendement en continuïteit van een transportonderneming?'

"De uitstoot van CO2 gaat geld kosten en de hoogte van de kosten per uitstoot CO2 gaat in de toekomst zeker niet minder worden. Ook van ondernemers in de branche Transport & Logistiek vraagt dat om (verdere) verduurzaming van hun bedrijfsvoering én de roep om verduurzaming binnen de keten waarin ze actief zijn. Bovendien lijkt CO2-beprijzing in 2027 de norm te worden binnen de branche en grote bedrijven worden verplicht om over hun niet-financiële prestaties (o.a. duurzaamheid) te rapporteren."

CO2-impact op omzet is vaak groter dan de gemiddelde marge van ondernemers
In de benchmark is de CO2-uitstoot van transportondernemers zowel absoluut als relatief in kaart gebracht.


Figuur 1: Kosten CO2 uitstoot in 2020 en 2021 - CO2 Benchmarkrapport

Uit dit onderzoek blijkt dat de CO2-impact op de omzet tussen 4 procent en 8 procent bedraagt. Dat is een ronduit zorgelijke conclusie, als je deze kosten niet kan doorbelasten, aangezien de gemiddelde marge op transport varieert tussen 2 procent en 5 procent. Bij 20 procent van de onderzochte bedrijven in deze benchmark blijkt dat hun winst compleet verdampt, als sectorale CO2-beprijzing nu de norm zou zijn.

Transportondernemers die de verwachte CO2-beprijzing in 2027 kunnen doorberekenen aan hun klant, hoeven hun gehele marge dan niet te zien verdwijnen.

Bron: ALFA

Publicatiedatum: