Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maud Valstar: “Deze wereld past bij mij: doorpakken en recht voor zijn raap”

Tholen - De verbondenheid bij een familiebedrijf is heel sterk. Als kind groei je er in op, maar wil je er ook echt werken? Voordat Maud Valstar in het familiebedrijf stapte, wilde zij daar eerst meer zekerheid over en keek in andere branches rond. Vorig jaar besloot ze ervoor te gaan: “Deze wereld past bij mij: het is doorpakken en recht voor zijn raap.”

Mode
Bij de familie Valstar thuis draaide het voortdurend om de vershandel en Maud groeide daarin op. “Als klein meisje ging ik al heel vaak mee naar de zaak. Dan speelde ik met de rekenmachines die op tafel lagen. Toen ik wat ouder was mocht ik achter de receptie zitten en af en toe een ordertje invoeren, wat ik altijd heel leuk vond.”

Ondanks die positieve ervaringen wilde Maud voor 100% zeker weten dat ze mee wilde gaan werken in het familiebedrijf. Het is dan immers een commitment “voor altijd.” Ze werkte onder andere in de modebranche en in de bloemenhandel. De mode bleek al heel snel niet in haar straatje te passen. “Dat matchte totaal niet, maar ik wilde het wel minimaal een half jaar volhouden. Vooral de mentaliteit stond me tegen. Er werkten allemaal vrouwen die zeer carrière gericht waren en waar veel geroddeld werd. Ik kom uit een gemeente en familie waar je vooral heel eerlijk bent tegen elkaar. Ik was ook gewend om aan te pakken en had er voor mijn gevoel veel te weinig uitdaging.”

Bloemenbranche
Vervolgens zocht Maud een branche op die dicht tegen de AGF-handel aanligt, de bloemenbranche. “Dat vond ik al veel leuker en lijkt meer op wat er in de AGF-sector gebeurt. Ik kreeg daar ook bevestigd dat de wereld van doorpakken echt bij mij past. Het was een superleuk bedrijf waar ik werkte en ik heb er heel erg veel geleerd. Maar dat ik er uiteindelijk voor koos om voor altijd de AGF-handel in te gaan, is dat we bij Best Fresh Group bezig zijn met de primaire levensbehoeftes, met mensen voeden, gezond eten en het tegengaan van voedselverspilling. De wereld een stukje beter en gezonder maken mede door ons bedrijf, dat is toch het mooiste wat er is?!”

Commercie
Maud startte vorig jaar bij Bioworld en inmiddels is ze ook bij Eminent aan de slag. “We hebben eerst goed doorgesproken wat het beste bij mij zou passen en dat blijkt in de commercie. Bij Bioworld en nu ook bij Eminent ben ik gaan kijken waar de kansen liggen. We wilden ook een stap zetten naar category management, goed kijken naar onze klantrelaties en kijken wat we hierin voor hen kunnen betekenen. Ik ben dus hard bezig met het bouwen en ondersteunen van deze commerciële teams. Dat loopt inmiddels best goed. Het is fijn om een gezamenlijk doel voor ogen te hebben en daarnaartoe te werken.”

Bio iets minder hard-tegen-hard 
Opgegroeid in de AGF is het voor Maud totaal geen probleem ‘haar mannetje te staan’. Vrouwen zijn bij Best Fresh Group en zeker bij Eminent, goed vertegenwoordigd. “Mannen zijn bij Eminent zelfs in de minderheid. Vergeleken met andere branches is de AGF misschien wel een hardere wereld, maar vrouwen horen daarin thuis. Er zijn meer vrouwen nodig. Ze hebben een kritische blik, geven structuur en gezelligheid. De AGF-wereld zal er alleen maar beter van worden. Ik zou iedere vrouw adviseren om het werken in de AGF eens te proberen.”

Hoewel de biologische AGF-wereld inmiddels het geitenwollensokken-imago kwijt is, gaat het er daar iets ‘vrouwvriendelijker’ oftewel minder hard-tegen-hard, aan toe dan in de reguliere AGF. “Biologisch wordt meer mainstream. De generatie waar ik in zit, koopt veel bewuster en kijkt ook naar de impact van hun aanschaf op de wereld. Qua markt is de bio-wereld nog wel een stuk kleiner. Voor jou 10 anderen gaat daar niet op en daarom is die cultuur wel iets anders.”

Met de alsmaar stijgende kosten is een van de grootste uitdagingen het betaalbaar houden van de gezonde producten die ze telen. Maud: “Dat een komkommer duurder is dan een pak koekjes helpt ons niet. Logisch dat mensen voor koekjes kiezen. Zeker als ze minder te besteden hebben. Als bedrijf willen we waarde creëren voor huidige én toekomstige generaties en ik ben er trots op dat we daarmee elke dag de wereld weer een stukje gezonder en beter proberen te maken,” besluit Maud. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Maud Valstar
maud.valstar@bestfreshgroup.com