Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Camilla Zard, Native Blooms uit Ecuador:

"We proberen dicht bij onze 'cut-to-order-filosofie' te blijven

Het zijn spannende tijden met alle veranderingen in de wereld en in de bloemensector. Telers passen zich voortdurend aan en zijn op zoek naar manieren om te innoveren en met deze veranderingen om te gaan. De Ecuadoraanse rozenteler Native Blooms is een goed voorbeeld van een innovatief teeltbedrijf dat steeds op zoek is naar nieuwe mogelijkheden om afval te verminderen, overproductie te beperken en hun verpakkingen te optimaliseren. In dit artikel meer over dit bedrijf en hoe zij omgaan met de huidige uitdagingen.


Elie Milan, Assaad Zard en Sebastian Olmedo tijdens de IFTF 2022 in Vijfhuizen

Meer dan 25 jaar rozen telen
Native Blooms is in 1996 opgericht door ondernemende familie met de visie om de markt te voorzien van Ecuadoraanse rozen van een uitstekende kwaliteit. "Ons succes is een winnende combinatie van hoogwaardige producten, klantgerichtheid op lange termijn en uitstekende service, terwijl we tegelijkertijd milieu- en sociaal bewust blijven," legt Camilla Zard, marketingmanager van het bedrijf, uit.

Het teeltbedrijf heeft momenteel ongeveer 35 hectare aan kassen met meer dan 100 soorten rozen in productie. De rozen worden wereldwijd geëxporteerd. "We verzenden ze naar alle vijf de continenten en we proberen steeds meer markten te bereiken."

Hoe het bedrijf zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld
Rosas del Cotopaxi was het eerste bedrijf dat in 1996 door Native Blooms werd ontwikkeld, legt mevrouw Zard uit. "Gelegen in het district Cotopaxi, ten zuiden van Quito, op een hoogte van meer dan 3.000 meter, is het gebied zeer geschikt voor de productie van bloemen met lange stelen en levendige kleuren."

Na het succes met Rosas del Cotopaxi kocht Native Blooms enkele jaren later het bedrijf Exxide in Tabacundo. "Dit was eigenlijk een van de eerste rozenkwekerijen in het land. Het ligt op een vergelijkbare hoogte; het milde klimaat bevordert de productie van zowel rode als gekleurde rozen en profiteert van de stroom kristalhelder water, dat van de toppen van de Cayambe-vulkaan afkomt."

Wat maakt hun rozen zo speciaal?
Volgens Zard is een van de kenmerken van Native Blooms dat de twee hooggelegen bedrijven op de hellingen van de vulkanen Cotopaxi en Cayambe liggen, waardoor de rozen het ultieme microklimaat hebben om te groeien. "Koppel dat aan de juiste teelttechnieken en een locatie op het dichtstbijzijnde punt van de aarde bij de zon en je krijgt de beste rozen die de wereld te bieden heeft. Deze rozen groeien in bijna perfecte omstandigheden. Laten we niet vergeten dat Ecuadoraanse rozen beroemd zijn om hun volle bloemen, langere houdbaarheid en lange stelen."

Huidige uitdagingen
Zoals het geval is voor veel bedrijven, waaronder Native Blooms, zijn hun belangrijkste uitdagingen de stijgende productiekosten, vrachtcapaciteit en valutaschommelingen. "Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, proberen we ons product op de meest efficiënte manier te telen en te verzenden. We proberen bijvoorbeeld onze verpakkingen te optimaliseren. Ons doel is om de meest milieuvriendelijke en kostenefficiënte manier te vinden om onze rozen te verzenden, met behoud van hun kwaliteit en met de behoeften van onze klanten als hoogste prioriteit."

Overproductie beperken
Een ander doel is het beperken van overproductie. "Dat omvat het herzien van alle kosten en het vinden van nieuwe manieren om ons personeelsbestand te optimaliseren, zij het door extra training of het herontwerpen van onze processen. We proberen ook dicht bij onze 'cut-to-order-filosofie' te blijven, wat betekent dat we anticiperen op de behoeften van de markt en alleen producten telen en verzenden die de grootste verkoopkans hebben. We introduceren ook meer productlijnen. Zo worden geverfde en gekleurde rozen steeds populairder op de markt, evenals tuinrozen."

Voor meer informatie
Native Blooms
Salime Torbey
salime.torbey@nativeblooms.com 
www.nativeblooms.com 

Publicatiedatum: