Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Wigren van Simple Spring (VS):

"Tuinieren was misschien pandemiebestendig, maar het is niet inflatiebestendig"

Wat is de impact van inflatie op de bestedingen bij tuincentra in de VS? Uit een onlangs uitgebracht rapport van Simple Spring blijkt dat klanten de prijsstijging merken en dat een aanzienlijk percentage van plan is om tijdens de feestdagen minder uit te geven in tuincentra.

Het gepubliceerde rapport is een voorproefje van hoe het nieuwe dataplatform van Simple Spring voor de sector, dat in het eerste kwartaal van 2023 wordt gelanceerd, eruit zal zien. "Het doel van dit platform is om de sierteeltsector bij te staan bij het nemen van beslissingen", zegt Peter Wigren, oprichter en CEO van Simple Spring.


Simple Spring hield een uitgebreide enquête 1 augustus tot 15 september, in alle Amerikaanse staten. Klik hier voor het volledige rapport.

Inflatie
"We ervaren de grootste inflatie sinds de jaren 80", zegt Wigren. "Klanten merkten dat de prijzen in juni en juli omhoog gingen en meteen vroegen tuinbouwbedrijven, met name tuincentra, zich af welke invloed de inflatie zou hebben op de consumentenbestedingen. Het 'Inflationary Impact on Holiday Spending 2022 Report' dient om kleine bedrijven te helpen bij het nemen van beslissingen op basis van realtime consumentengegevens van hun meest betrokken klanten."

Bevindingen
Een van de belangrijkste bevindingen van het rapport is dat tuinieren niet inflatiebestendig is. "Consumenten merkten prijsstijgingen in 2022, maar dit leidde niet altijd tot anticipatie op de vermindering van de bestedingen. Bijna 40% is van plan om tijdens de feestdagen minder uit te geven aan tuinartikelen." Ook vóór de feestdagen is er al bezuinigd op dat vlak, en meer bepaald op uitgaven aan binnenhuisartikelen en kamerplanten, zo beweerden respondenten. "Plantenliefhebbers sparen misschien geld uit door in plaats van planten te kopen ze te telen uit stekken. Zo genieten ze nog steeds van hun hobby." 


Totale uitgaven aan tuinartikelen in 2022

De grootste daling deed zich voor in de leeftijdsgroepen onder de 25 en van 45 tot 54 jaar. "Misschien kunnen evenementen deze groepen opnieuw aanspreken en naar de tuincentra leiden." Het goede nieuws is dat consumenten met een hoger inkomen meer uitgeven tegen een redelijk consistent percentage in alle categorieën, maar zal dit voldoende zijn om het verlies te compenseren van consumenten die veel minder of zelfs niets meer uitgeven? Interessant is ook dat 94% van de deelnemers aangeeft in 2023 ‘enigszins’ of ‘actief’ op zoek te gaan naar kortingen.

Klik hier voor het volledige rapport en manieren om de bevindingen strategisch te gebruiken. 

Nieuw dataplatform 
Het onderzoek is niet alleen een minirapport op zich. Het is een voorproefje van hoe het aankomende platform van Simple Spring eruit zal zien. "In het eerste kwartaal van 2023 lanceert Simple Spring een gloednieuw dataplatform voor de sector, met als doel op data gebaseerde inzichten te bieden om bedrijfseigenaren en -leiders te helpen met dynamische en tijdige besluitvorming. De consumentenenquêtes van Simple Spring worden maandelijks gehouden en gepubliceerd, en bieden de sierteeltsector het hele jaar door een hulpmiddel voor slimmere inkoop, marketing en management. Inzichten omvatten deskundig videocommentaar en interactieve grafieken", legt Wigren uit. Het platform zal zich richten op traditionele tuinartikelen (planten, gereedschap, potten, enz.). "We hebben dit minirapport uitgebracht om tuincentra te helpen bij de verkoop in de komende feestdagen."

Simple Spring ondervraagt een mix van tuiniers in het algemeen en een zeer betrokken publiek dat heeft deelgenomen aan het populaire Great Grow Along Virtual Garden Festival. "Tuiniers in de laatste groep hebben een bovengemiddeld tuinbudget en kiezen vaker voor shoppen bij zelfstandige tuincentra dan bij grote ketens." 

"Data moeten bruikbaar zijn"
De filosofie van Wigren rond gegevens is dat ze bruikbaar moeten zijn. "Data op zich zijn niets anders dan waarden in eindeloze rijen en kolommen. Gegevens worden alleen omgezet in inzichten wanneer ze vragen beantwoorden die relevant zijn voor de dagelijkse problemen waarmee bedrijven worden geconfronteerd." Wigren heeft een achtergrond in IT Consulting en Digital Marketing, waar hij grote en kleine organisaties hielp betere beslissingen te nemen met behulp van data. Toen hij lid werd van het managementteam van een tuincentrum, was hij verbaasd over het gebrek aan goede gegevens in de branche. Dit inspireerde Peter om Simple Spring te starten. 

Voor meer informatie:
Simple Spring, Inc.
info@simplespring.com 
simplespring.com

Publicatiedatum: