reacties op overname Fluence door Signify

"Concurrentie in de belichtingsbranche houdt ons scherp"

Tholen - “Er liggen enorme kansen in de LED-markt”, ziet Jan Mol van Oreon. Hij reageert op de overname van de Amerikaanse belichtingsspeler Fluence door Signify, het voormalige Philips. Die is niet per se positief voor telers, verwacht hij. “Concurrentie in de markt is goed. Dat houdt de sector scherp en innovatief.”   

Het is 3,5 jaar geleden dat het Duitse bedrijf Osram het Amerikaanse bedrijf Fluence, leverancier van led-armaturen voor de tuinbouw, overnam. Gisteren werd bekend dat Fluence doorverkocht wordt aan Signify, het voormalige Philips, en momenteel de grootste speler in de LED-markt voor de tuinbouw. “Er liggen enorme kansen in de markt van de tuinbouwbelichting”, reageren andere spelers uit de LED-markt.  

Gevolgen voor de markt?
Fluence is in 2013 in Texas opgericht door Nick Klase en Randy Johnson, die ook aan de basis stonden van het ook doorverkochte en inmiddels verdwenen tuinbouwbelichtingsbedrijf Illumitex. Bij de overname door het Duitse bedrijf Osram, in 2017, vertelde toenmalig CTO Stefan Kampmann dat Fluence voor Osram de deuren opende naar een groeimarkt met gigantische potenties.

Met de overname waren 95 medewerkers gemoeid en toentertijd had Fluence een omzet van ca 50 miljoen euro. Inmiddels is dat verveelvoudigd: voor 242 miljoen euro krijgt Signify er 200 medewerkers en een omzet van 142 miljoen euro bij. Bovendien halen ze hun grootste concurrent uit de markt, kopen ze een van de sterkste merken uit de LED-markt en een belangrijke speler in de belichting van cannabis. Wat zijn de gevolgen voor de rest van de markt?  


Belichtingsproject Signify in tomaat

Concurrentie
“De tuinbouw maakt een enorme shift naar LED”, bevestigt Jan Mol van Oreon, die zelf met watergekoelde armaturen telers in met name Europa en Noord-Amerika voorziet van belichtingsoplossingen. 

Deze overname, die een gigant in de tuinbouwbelichting oplevert, ziet hij niet zozeer als een positieve ontwikkeling voor de markt. “Concurrentie in de verlichtingsbranche is goed. Dat houdt ons scherp. Wij moeten voortdurend blijven innoveren en de kansen in de techniek blijven benutten om op die manier de glastuinbouw van dienst te zijn.”  

Hij verduidelijkt dat er enorme kansen in de markt liggen. “LED heeft zich bewezen en het is goed wanneer serieuze partijen in overleg met de glastuinbouw producten ontwikkelen die de glastuinbouwsector verder brengen. Dat maakt duurzamer telen tegen lagere kosten mogelijk, en daarmee een betere rentabiliteit voor de teler.”  

Opvallen met innovatie
Ook het Canadese Sollum ziet de groei in de sector. Zelf onderscheiden ze zich met LED-armaturen waarvan het spectrum aangepast kan worden aan de wens van de klant en de plant. Volgens Jenny Zammit is die flexibiliteit een grote plus. Ze legt uit dat de aangekondigde overname een drijfveer is voor toeleveranciers om hun unieke oplossing verder te definiëren en zich te onderscheiden in de markt.  

“De markt van de tuinbouwbelichting gaat door het dak. De groei van het aantal spelers in de markt speelt boekdelen,” vertelt ze. “Dit soort consolidaties zijn een normaal verschijnsel als een sector in dit hoge tempo groeit. Juist in deze markt is innovatie de enige manier om op te vallen en om extra waarde aan telers te bieden. Daarom zien we dit juist ook als een belangrijk signaal aan de markt om duidelijk te maken hoe ze telers toegevoegde waarde kunnen bieden.” 

"Consolidaties door acquisitie natuurlijk proces" 
Koen Vangorp, CEO van MechaTronix, zegt dat consolidaties door acquisitie zeker een natuurlijk proces zijn. "Anderzijds dienen we wel te bewaken dat er voldoende concurrentieel aanbod blijft in de markt. We hebben met MechaTronix de laatste jaren mee bepaald wat de nieuwe marktprijzen en producten moesten zijn. Met de introductie van de eerste 1000 watt LED-lampen installeerden we vorig seizoen meteen een areaal van 150 hectare. Vandaag is dat de nieuwe standaard. En er is zeker voldoende aanbod op de markt," vindt hij. "Toch merken we te vaak dat de keuze van de teler zich beperkt, tot  bijvoorbeeld onze lampen of deze van Signify. Diversiteit zal een absolute noodzaak zijn in de toekomst en vernieuwing en competitiviteit te blijven triggeren, wat de teler ten goede komt." 

Voor meer informatie:
Jan Mol
Oreon
info@oreon-led.com
www.oreon-led.com

Jenny Zammit
Sollum Technologies
info@sollum.tech 
www.sollumtechnologies.com



Mechatronix
www.horti-growlight.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven