Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Denis Dullemans en Nico van der Houwen nemen afscheid van Agrolux

Tholen - Per 1 oktober gaat Agrolux er anders uitzien. Denis Dullemans en Nico van der Houwen, twee vaste gezichten van het bedrijf, nemen afscheid. “We zijn gestart als luis in de pels en uitgegroeid tot marktleider. Nu is het aan anderen om die positie verder uit te bouwen.”

Nico van der Houwen en Denis Dullemans

Simpel en pragmatisch
“Cowboys, zo werden we in het begin genoemd. We waren echt een luis in de pels van grote belichtingsbedrijven,” vertelt Nico van der Houwen. 12,5 jaar geleden ging hij aan de slag bij Agrolux, het bedrijf dat 6 jaar daarvoor door Denis Dullemans en zijn vader Harry was opgezet. De eerste 1000W order werd in 2009 opgetekend, bij VDL Fleurs. De eerste 2 à 3 jaar waren flink aanpoten, en daarna begon het eigenlijk te rollen. Naast een goed product, zat die groei vooral in de eenvoud van het bedrijf, vindt Nico. “We hebben het altijd simpel en pragmatisch aangepakt. Geen heisa gemaakt of interessant gedaan, maar juist aandacht voor de klant gehad en gezorgd dat wat we beloofden, ook konden nakomen.”

Denis vult aan dat het de jongens uit de tuinbouw zijn die het bedrijf groot hebben gemaakt. “Je ziet dat er in de tuinbouw overal vertegenwoordigers en projectleiders opstaan, maar als je vraagt hoe vaak die in een kas zijn geweest, ben je snel uitgepraat. Ons team komt uit de tuinbouw. Die jongens weten waar ze over praten.” En daarbij kennen ze ook de grote focus op efficiëntie. Niks geen marketingafdeling, maar gewoon zelf je stand opbouwen op een Amerikaanse beurs. En zelf nog even langs de slijterij voor een fles wijn voor een goeie klant. Lean-and-mean, voordat het hip was, eigenlijk. “Als je een doos bollen verkoopt aan een klant en je verdient er 100 euro aan, moet je er ook voor zorgen dat het goed aankomt bij de klant en dat je er zelf nog 80 aan overhoudt,” vat Nico samen. “Anders houd je het niet lang vol.” En dat is volgens hem ook de charme van de tuinbouw. “Ondernemers zonder hoogmoed, die weten waar ze over praten.”

Groei en internationalisatie
Met de internationale tuinbouw is Agrolux meegegroeid. Zowel Nederlandse kassenbouwers als internationale telers met belichtingsplannen weten het bedrijf te vinden. “Door de grote groei in Canada en de VS zijn dat belangrijke markten geworden, maar tot aan China en Nieuw-Zeeland aan toe zijn onze klanten te vinden,” vertelt Denis, die inschat dat hij de afgelopen jaren alleen niet in Noord-Korea en Iran is geweest. “In het begin schoten we op alles en dachten we alles te kunnen verkopen,” lacht Nico. Dat is inmiddels uitgekristalliseerd. “Je klanten moeten ook bij jou passen.” Hun persoonlijke aanpak was daarbij van groot belang: telers die werken met korte lijnen. “Als een Amerikaan belt, krijgt-ie Denis aan de lijn, als een Hollander belt, mij. Moeilijker moet je het niet maken. In gebieden waar Agrolux succesvol is, is de bedrijfseigenaar vaak zelf ook de teler.”

In 2017 werd Agrolux overgenomen door de Amerikaanse multinational Scotts Miracle-Gro, die een jaar daarvoor ook al hun belangrijkste concurrent Gavita in handen kreeg, en sindsdien maken ze deel uit van Hawthorne Gardening. Liepen ze daarmee voorop in de golf aan investeerders die sindsdien de weg heeft gevonden naar de tuinbouw? Nee, vindt Nico. “Het is een andere situatie of je met een investeerder in zee stapt of dat je onderdeel wordt van een partij met marktkapitaal. Bij Private Equity word je gekocht en komt er een dag dat je weer verkocht wordt. Binnen de Hawthorne groep maken we deel uit van een bedrijf. Een beursgenoteerd bedrijf weliswaar en Agrolux is een strategische koop, maar wel een bedrijf met een langetermijnvisie in de tuinbouw.”

Nieuw tijdperk
Nu, 4,5 jaar later, komt er ook een einde aan hun tijdperk bij Agrolux. Toevalligerwijs tegelijkertijd – al komt dat ook wel heel mooi uit. Met Nick Boelen aan het hoofd staat er een nieuw team klaar waarbij ze het bedrijf met vertrouwen achterlaten. “We hebben geleerd hoe je een bedrijf van min of meer stilstand tot full speed kunt brengen. Voor dit bedrijf liggen er nu andere doelstellingen klaar: niet meer opbouwen, maar doorzetten,” vertelt Nico. “Met Nick aan het hoofd als sales director komt dat wel goed.” Zelf gaat hij per 1 oktober een andere uitdaging aan in de professionele tuinbouw, om zich weer volledig op dat opbouwen en versnellen te richten.

Denis geeft eerlijk toe te moeten gaan nadenken over hoe hij zijn pad wil vervolgen. “Na 18,5 jaar valt het eerlijk gezegd niet mee om iets te bedenken waar ik zoveel plezier uit kan halen als wat ik bij Agrolux gedaan heb.”

Voor meer informatie: 
Agrolux
www.agrolux.com