Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ocean Orchids Slovenië

"Onze orchideeën worden gekweekt met de laagste CO2-voetafdruk in Europa"

"We gebruiken zowel geothermische energie als zonne-energie om onze orchideeënkas te verwarmen. Daardoor is onze CO2-voetafdruk bijna nul," zegt Roman Ferenčak, CEO van Ocean Orchids, een Sloveense orchideeënkweker. Sinds hij het bedrijf in 2003 samen met zijn zakenpartner Tomaz Jevšnik oprichtte, is milieubewustzijn een grote drijfveer geweest bij al hun beslissingen.


De oprichters van Ocean Orchids: Tomaz Jevšnik (links) en Roman Ferenčak (rechts)

"Onze CO2-voetafdruk is bijna nul"
Ferenčak: "Onze orchideeënkas wordt verwarmd door een geothermische bron. Onze locatie bevindt zich op de plaats waar enkele miljoenen jaren geleden de Pannonische Oceaan lag. Daarom zijn we nu in staat om dit te gebruiken als onze geothermische energiebron." Daarnaast heeft Ocean Orchids zonnepanelen om hun eigen elektriciteit te produceren. "Hierdoor is onze CO2-voetafdruk bijna nul en produceert ons bedrijf orchideeën met de laagste voetafdruk in Europa."

"Orchideeënproductie moet minder gecentraliseerd worden"
Transport is een ander aspect dat ze proberen te verbeteren. "Meer dan 90% van alle orchideeën worden in Nederland geproduceerd en veel van die orchideeën worden vervolgens met vrachtwagens naar het buitenland vervoerd, wat natuurlijk niet milieuvriendelijk is. Wij richten ons veel op het lokaal verkopen van onze producten om zo de transportlijnen te verkorten. Op dit moment verkopen we ongeveer 25% van onze orchideeën hier in Slovenië en de rest naar landen in het zuidoosten van Europa. Ik hoop dat de orchideeënproductie in de toekomst minder gecentraliseerd zal zijn."

Directe lijn naar consument
Ocean Orchids vindt het ook belangrijk om een nauwe band te hebben met hun consumenten, omdat ze zo direct de ontwikkelingen in de vraag kunnen zien. "We hebben op onze locatie een winkel, die we de 'Tropical Garden' noemen, waar we onze orchideeën verkopen. Het is eigenlijk een plek geworden die ook toeristen trekt, want het is een prachtige locatie waar elke dag zo'n 4.000 orchideeën bloeien. Door deze directe verbinding met klanten merken wij dat oranje orchideeën steeds populairder worden. Dit is slechts één voorbeeld van het inzicht dat dit ons geeft, en we kunnen onze productie dan ook aanpassen aan de veranderingen in de vraag, wat voor ons een groot voordeel is. Veel bloementelers verkopen niet rechtstreeks aan hun eindconsument en gaan via exportbedrijven, waardoor ze niet goed weten wat de consument wil. Ik denk dat de directe lijn een belangrijk aspect van ons bedrijf is waar andere bloemenkwekers ook rekening mee moeten houden."


De Tropical Garden

Voor meer informatie:
Roman Ferenčak
Ocean Orchids
roman.ferencak@oceanorchids.si
www.oceanorchids.si

Publicatiedatum: