Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voedings- en landbouwsector werkt samen om verdienvermogen teler te vergroten

Verschillende belanghebbenden uit hele ketens in de voedings- en landbouwsector werken samen om het verdienvermogen van de teler te vergroten. Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Nederland, heeft daartoe een model ontwikkeld dat momenteel verder wordt uitgewerkt. Hij presenteerde het vanmorgen aan een gezelschap van boerenbestuurders en partijen uit die ketens. Albert Heijn, Jumbo, Rabobank, A-ware, RoyalFrieslandCampina en Vion scharen zich op dit moment al achter deze aanpak om te komen tot een beter verdienvermogen.

In 2020 benaderde Farmers Defence Force (FDF) het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de branche-organisatie voor supermarktformules, met het voorstel om het Farmer Friendly keurmerk (FF) in te voeren. Organisaties die het keurmerk dragen, moeten een percentage over hun totale omzet afdragen; de opbrengst daarvan wordt afgedragen aan aangesloten telers. Het CBL heeft FDF duidelijk gemaakt geen partij te kunnen zijn, omdat mededingingswetgeving dat verbiedt. Alleen individuele winkelformules kunnen die keuze maken. In februari van dit jaar hebben Jumbo en Albert Heijn het FF-concept afgewezen.

Agrifoodbusiness School in ontwikkeling
Het doel van het vandaag gepresenteerde plan is standaards te ontwikkelen die de basis bieden om financiering door de markt te laten dekken via (keur)merken, industriestandaards én daarnaast door ecosysteemdiensten (via landbouwbeleid en de GreenDeal). Ultiem doel is een zowel rendabele als duurzame land- en tuinbouw, die zijn maatschappelijke opgaven oplost. Dat zal gebeuren in samenhang met een beoogd nieuw samenwerkingsverband van verschillende Nederlandse universiteiten. Van daaruit zal een Agrifoodbusiness School worden opgericht waar de gehele keten kan leren samen te innoveren. De ambitie is om hiermee een leidende positie te vervullen in Europa als expertisecentrum.

Volgens het plan zou het ‘Wijkers en Blijvers’-beleid moeten worden hersteld. Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland: “Nederland heeft te lang een beleid gevoerd waarin de teler door steeds strengere regels als het ware uit de markt werd gejaagd. De ketenbenadering geeft kansrijke telers de ruimte. Dat engagement gaat de private sector aan. Toewijding van de overheid is eveneens van belang: het creëren van sociale fondsen om telers te helpen afvloeien én – omgekeerd – om kansrijke telers plekken te helpen vinden die wijkers willen achterlaten. De private sector gaat nu zijn deel van de klus doen. Daar moet wat tegenover staan. Tijdens de formatie moet de politiek werk maken van het formuleren van een beleid van vergoedingen voor ecosysteemdiensten.”

Rabobank, A-ware, RFC, Vion, Albert Heijn en Jumbo scharen zich achter deze aanpak. Van der Tak zal de komende tijd zijn plan binnen de retail en verwerkende industrie verder toelichten voor draagvlak en een stevig fundament onder de voorgestelde aanpak in samenwerking met de boerensector.

Bron: LTO

Publicatiedatum: