Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kijkje in de kas bij Stolk Flora

"We hebben ons vanaf het begin af aan al gericht op duurzaamheid"

Tholen - Bij orchideeënkwekerij Stolk Flora verlaten jaarlijks 3,5 miljoen planten de kas. Vanaf de start van het bedrijf, in 2000, staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Vier jaar geleden was het tijd om deze benadering ook aan de markt te communiceren onder de naam Your Natural Orchid. Naast het feit dat ze de hoogste score in de MPS A+ certificering hebben gehaald, berekenen ze ook al een aantal jaren hun CO2-footprint en zien deze elk jaar kleiner worden. Daarnaast brengen ze steeds meer speciale variëteiten op de markt en ontwikkelen ze nieuwe concepten. In dit artikel een kijkje in hun kas in Bleiswijk. 


Manon Greeve en Luke Zuijderwijk.

Duurzaamheid
Eigenaar Jan Stolk heeft al ruim een kwart eeuw ervaring met het duurzaam telen, en sinds hij begonnen is met de teelt van orchideeën verkiest hij ook hier biologische beschermers boven chemie. "We handelen preventief en bestrijden ziektes, schimmels en plagen met natuurlijke vijanden of biologische gewasbeschermingsmiddelen. Ook gebruiken we geen hormonen om drie of meer takken te kweken. We hebben ze wel in ons assortiment, maar dit zijn soorten die van nature en door onze opkweekduur meer takken produceren ", vertelt Luke Zuijderwijk, Accountmanager bij Stolk Flora. 

Daarnaast zetten ze alles op alles om hun impact op het milieu te verminderen. Om goed inzicht te krijgen, hebben ze hun CO2-Footprint over de afgelopen drie jaar berekend - in 2017, 2018 en 2019 - en zijn blij te zien dat deze steeds kleiner wordt. "In onze sector is het maken van een zogenaamd duurzaamheidsverslag, wat al jaren de standaard is bij grote multinationals, vrij ongebruikelijk. Hierdoor is het moeilijk om ons verbruik met dat van andere kwekers te vergelijken, maar wij zijn blij te zien dat we de uitstoot ieder jaar verminderen. Ook proberen we op deze manier zo transparant mogelijk te blijven."


De planten staan ongeveer een jaar in de kas. 

Your Natural Orchid
Sinds de start richt de kwekerij zich al op duurzaamheid, maar sinds een aantal jaar proberen ze dit echt kenbaar te maken en hebben, de merknaam 'Your Natural Orchid' op de mark gezet. ‘’We hebben ons vanaf het begin af aan al gericht op duurzaamheid. Niet omdat dat hip is, of goed verkoopt, maar omdat we het belangrijk vinden om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven en de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden. Zo’n vier jaar geleden was het tijd om onze duurzame bedrijfsvoering ook naar de buitenwereld te communiceren, onder de naam Your Natural Orchid", zegt Manon Greeve, ook Accountmanager.

De orchideeën van Stolk Flora gaan heel Europa door en ze krijgen steeds meer aanvragen vanuit Noord-Europa. "In deze landen wordt duurzaamheid steeds belangrijk. Dit sluit goed aan bij de waarde en uitstraling van Your Natural Orchid. Het is mooi om te zien dat we steeds meer klanten naar ons toe trekken die bewust kiezen voor een duurzaam concept."


Met de klok mee: Orchideeën staan te wachten om door de camera gecheckt te worden zodat ze in de juiste categorie ingedeeld kunnen worden. Daarna worden de planten per categorie ingepakt en op een kar geplaatst. Klik hier voor de uitvergrote foto.

Meer speciale soorten
In tegenstelling tot vele kwekers die zich in de laatste jaren zijn gaan focussen op het produceren van grote aantallen, is Stolk Flora zich meer gaan richten op de teelt van onderscheidende Phalaenopsis segmenten. In hun 2 ha kas in Bergschenhoek, waar ze in 2000 begonnen zijn, richten ze zich op nieuwe segmenten binnen de Phalaenopsis. In 2007 hebben ze 4 ha in Bleiswijk erbij gekocht en de focus is daar nog steeds het standaard segment. "Een jaar geleden zijn we wat meer gaan overschakelen naar segmenten die de rest van de markt niet heeft. Het standaard segment is nog steeds de hoofdmoot, maar we zien steeds meer vraag naar en potentie voor de speciale soorten."


Het nieuwe product: Arc

Innoveren
Naast het telen van nieuwe soorten en het op de markt zetten van de merknaam Your Natural Orchid, proberen ze bij Stolk Flora continu te innoveren met betrekking tot het uiterlijk van de orchidee. Een van hun nieuwste producten is de Arc. "Het bijzondere van deze Arc is dat er twee takken over één boog gespannen wordt en dat deze boog niet meer zichtbaar is wanneer de plant in bloei staat. Daarnaast is hij transporttechnisch voordelig: er gaan 4 lagen op een kar! "

Voor meer informatie: 
Stolk Flora
www.stolkflora.nl