"Vooruitziende blik Van Iperen laat échte groeispecalisme zien"

“Mijn sollicitatie in 2002 zal ik nooit vergeten”, vertelt productmanager GBM Sierteelt en commercieel technisch specialist Richard van Spronsen. “Ineens zat ik daar tegenover drie directieleden. In een portacabin, omdat het nieuwe kantoor in Westmaas nog niet af was.” Richard kreeg de baan en startte als commercieel technisch specialist. Hij blikt terug op bijna twintig jaar bij Van Iperen.

Voor Van Iperen werkte Richard tien jaar bij een chrystantenkweker. “Ik was assistent-bedrijfsleider. We waren klant bij Van Iperen. In De Bloemisterij zag ik een advertentie van Van Iperen en ik besloot te solliciteren.”

No-nonsense
Tijdens het gesprek viel Richard de no-nonsens mentaliteit op die hij kende van de samenwerking met Van Iperen. “Ik had een gesprek, kreeg de baan en ging aan de slag. Korte lijnen, dat past bij mij.” Dat was niet de enige reden dat Richard bij het bedrijf wilde werken. “Ik wist dat Van Iperen veel kennis heeft van ziekten, plagen en middelen. Het bedrijf is sterk in advies geven over de teelt. Dat wilde ik ook: écht iets toevoegen voor de klant. Samen zorgen voor een goede teelt en niet alleen iets afleveren. Van Iperen zoekt altijd naar oplossingen die zo min mogelijk kosten voor de klant, maar wel het beste resultaat opleveren. Dat trok me aan in Van Iperen. Het gaat niet alleen om het verkopen van middelen.” Het enige waar Richard aan moest wennen, waren de vergaderingen. “Ik wilde gewoon aan het werk. Later merkte ik dat ik tijdens vergaderingen een bijdrage kon leveren en dat vergaderen de samenwerking bevordert.”

Pluischrysanten
Richard groeide op in de sector. “Mijn ouders teelden bloemkool, spinazie en pluischrysanten. Daarnaast zat mijn vader in de tomaten. Toen ik bij de kweker werkte, huurde ik een kas en teelde ik zelf ook pluischrysanten. Dat heb ik zelfs tijdens mijn eerste jaar bij Van Iperen nog gedaan.”

Ontwikkelen
Richard ziet Van Iperen als echt familiebedrijf. “Toen ik er begon, was het nog kleinschalig. Hoewel het bedrijf nu groter is, is de sfeer nog hetzelfde. De meeste mensen van toen werken er nog steeds.” Vanaf het begin bij Van Iperen heeft Richard zich kunnen ontwikkelen. “Je gaat meteen het diepe in. Ik kreeg wel tips van mijn leidinggevende, maar ook het vertrouwen. De hoezenafdeling stond nog in de kinderschoenen toen ik begon. Ik mocht leveranciers bezoeken in Turkije, Vietnam en China. Nu heeft Van Iperen een groot scala aan leveranciers en kunnen we allerlei soort hoezen leveren.”

Richard ging zich vervolgens steeds meer specialiseren in productmanagement gewasbescherming voor de sierteelt. In die functie zag hij de bestrijding veranderen. “In het begin zette ik nog vraagtekens bij het inzetten van biologie, maar Van Iperen zag toen al dat we duurzamer moesten worden en dat regelgeving zou veranderen. Ik denk dat die vooruitziende blik het echte groeispecalisme laat zien. Dat én een hechte groep medewerkers die wat voor elkaar over heeft om de doelen te halen.”

Voor meer informatie:
Van Iperen
www.iperen.com
info@vaniperen.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven