Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

GGN Label krijgt voet aan grond in bloementeelt

Na de introductie in 2017 kreeg het GGN Label van GlobalGAP snel voet aan de grond in de bloemensector. Op dit moment heeft dit label dat een directe link legt tussen teler en consument, 415 online profielen en er wordt verwacht dat het in 2021 nog sneller zal groeien omdat eerder in het jaar een optie voor producenten werd ingevoerd, waardoor producenten met een gelijkwaardige gebenchmarkte certificering ook het GGN Label mogen gebruiken. Verder zal het GGN Label in 2021 focussen op de erkenning van sociale modules in het FSI social basket voor gebruik van het GGN Label, wat verdere duplicatie voor producenten zal vermijden. 

Sarah von Fintel GGN Label Floriculture Commercial Manager, GLOBALG.A.P. c/o FoodPLUS GmbH

Directe link tussen consument en bedrijf
Het label kan worden gebruikt voor potplanten, bloemen- of plantenarrangementen, boeketten en kerstbomen, maar waar staat het voor en hoe werkt het? Kort gezegd is het een zichtbaar label voor producten die verantwoordelijk geteeld zijn en geeft het een directe link, en dus transparantie, tussen consument en bedrijf, legt Sarah von Fintel uit, GGN Label Floriculture Commercial Manager. "Het label heeft een GlobalGAP Nummer (GGN), een 13-cijferig identificatie-nummer of QR-code die gelinkt is aan elke producent of produceergroep met een GlobalGAP of een gelijkwaardige certificatie. Als je het nummer invult op het online portal www.ggn.org of de QR-code scant, wordt je als consument doorgestuurd naar het profiel van het respectievelijke bedrijf op het GGN Label Platform, wat meer informatie laat zien over de grootte van het bedrijf, de locatie, hoe oud het is en hun website."

Waarom het GGN Label?
Waarom zou een teler, verpakker of retailer kiezen voor het GGN Label? Von Fintel: "Het label is een manier om vertrouwen te verhogen en vast te houden. De retailer kan beslissen het te gaan gebruiken om te laten zien hoe betrokken ze zijn bij het verkopen van de beste kwaliteit aan hun klanten door het kopen en verkopen van bloemen en planten uit GlobalGAP gecertificeerde productie-processen. Daarnaast zorgt het dat producten opvallen en laat het zien dat ze betrokken zijn bij verantwoordelijke teelt. En voor de telers, het gebruik van dit label betekent extra promotie, omdat ze gezien worden op het GGN Label platform. Plus, ze kunnen allemaal voordeel halen uit promotioneel materiaal dat ze kunnen delen met klanten, zoals visueel materiaal, foldertjes, tekstvoorstellen voor hun website, en dergelijke."

Vereisten
Om dit GGN Label te mogen gebruiken moet de teler voldoen aan twee vereisten. Ten eerste moet hij een GlobalGAP IFA certificering hebben of een gelijkwaardige. Verder is een GRASP assessment nodig met de status van volledige naleving. Kijkend naar de kant van leveranciers moet de hele leveringsketen GlobalGAP CoC gecertificeerd zijn. Het bedrijf verantwoordelijk voor het labelen van het product moet een overeenkomst tekenen met GlobalGAP om permissie te krijgen het GGN Label te gebruiken. Dat kan zowel de teler als de leverancier zijn. 

Wat kost het?
Voor GlobalGAP gecertificeerde producenten, leveranciers en retailers zijn er geen extra kosten verbonden aan gebruik van het GGN Label, omdat het al in de registratiekosten zit die de producent betaalt met de jaarlijkse certificeringskosten. Alleen voor de producenten met een gelijkwaardige certificering worden deelnamekosten gerekend. Maar hoe worden die berekend? "Eerst wordt aan deze deelnemers gevraagd een contract met GlobalGAP te ondertekenen, dan rekenen we een jaarlijks bedrag gebaseerd op het gecertificeerde oppervlak, op basis van de GlobalGAP kostentabel. Ten derde worden 20% administratiekosten gerekend en 100 euro vaste vergoeding voor B2B benchmarking wordt er afgetrokken."

Steeds meer interesse
Het label werd geïntroduceerd in 2017 en heeft veel interesse getrokken in de laatste drie jaar. Op dit moment heeft het 11 retailpartners en 415 online profielen. De verwachting is dat dit nog meer wordt in 2021 en dit jaar wordt ook gefocust op de erkenning van sociale modules in het 'FSI social basket' voor het gebruik van het GGN Label. "Dat zal duplicatie voor telers tegengaan."

Voor meer informatie:
GLOBALG.A.P
info@globalgap.org
www.globalgap.org

Publicatiedatum: