Telerscollectief Sunsation bijeen op jaarlijkse telersmiddag

Op donderdag 9 juli organiseerde Evanthia i.s.m. Florpartners voor de potzonnebloementelers van Sunsation de jaarlijkse telersmiddag.
Het doel van dit jaarlijks terugkerende evenement is om de telers van het Sunsation collectief de gelegenheid te bieden om de individueel geteelde rassen te beoordelen op kwaliteit en diversiteit en om ervaringen uit te wisselen. Daarnaast wordt er teruggekeken naar het eerste deel van het seizoen en al vooruit geblikt op het aankomend jaarplan 2021.

Kwaliteit en duurzaamheid
Speerpunten van de gehouden kwaliteitsproef lagen op het verbeteren van de houdbaarheid van de planten en duurzaamheid. De maatschappelijke druk op het gebied van duurzaamheid is hoog. Het gebruik van remmiddelen staat onder druk en dat stimuleert een zoektocht naar andere manieren om de compactheid van de potzonnebloemen te houden. De inzichten groeien en alternatieven voor groeiregulatoren worden steeds zichtbaarder. Tijdens de proef zijn de planten op compactheid gekwantificeerd door de planthoogte te meten, het aantal vertakkingen en het versgewicht.

In de afgelopen jaren is er door de veredelaar van Evanthia, Renze Koolstra, nauw samengewerkt met Proeftuin Zwaagdijk om een innovatieve teeltmethode te ontwikkelen om traditionele groeiregulatoren te vervangen door een duurzaam groen alternatief.

Productdifferentiatie
Binnen de telersgroep is er gekeken naar een marketingmix van haar product. Het vergroten van de productdifferentiatie in potmaat en bloemkleur en de marktintroductie van de Sunsation Multiflower, zorgt voor een aantrekkelijk assortiment naar de consument. Deze drie variabelen in het assortiment geeft vele mogelijkheden tot vernieuwing. Het toppunt hiervan is de introductie van de Sunsation Multiflower Flame door Javado UK op de Engelse markt. Deze blijkt goed in de smaak te vallen bij de consument. Qua positionering wordt deze bloemkleur ingezet op de zgn. ‘Indian Summer’ – ofwel de nazomer tot en met de herfst aan toe.

Dit jaar is de milieuvriendelijke papieren hoes als verpakking doorgebroken en levert naast betere houdbaarheid tot aan het schap, ook een extra waardeperceptie bij de consument. Een vrolijke bloeier met een hoge omzetsnelheid, die rendement oplevert vanaf de kweker tot aan het retailschap.

Samenwerken is de sleutel tot succes
Het jaarplan 2021 staat in het teken van een snel veranderende afzetmarkt, alwaar consolidatie bij de handel én het groter wordende belang van de retail centraal staat.  

Sunsation heeft afgelopen jaren haar markt- en afzetkennis sterk vergroot en vanuit het collectief ingespeeld op de veranderende afzetmarkt, zeker met de uitbraak van het corona-virus dit voorjaar. Dit heeft tot op heden geleid tot een bovengemiddelde opbrengstprijs. Het onderling samenwerken aan marktverbreding heeft resultaat gehad. Proactief naar het (retail-)schap kijken alsmede met de (retail-)klant meedenken en doen, staat centraal in de aanloop naar het seizoen 2021.  Sunsation als HET B2B merk in de keten heeft haar waarde inmiddels bewezen.

Sunsation en de Nationale Zonnebloemvereniging
Sunsation zonnebloemen brengen vrolijkheid, brengen ‘sunshine’ bij de mensen thuis of in de tuin, ook als het niet altijd meezit. Voor de Zonnebloemvrijwilligers draait het om mensen en de wil om iedereen volop van het leven te laten genieten ondanks lichamelijke beperkingen. Het telerscollectief draagt daar graag haar steentje aan bij en heeft landelijk al een aantal schitterende acties op touw gezet waarbij van elk verkochte potzonnebloem één euro naar de vrijwilligersorganisatie de Zonnebloem gaat, zodat zij nog meer mooie uitjes kunnen organiseren. Deze marketing-associatie tussen De Zonnebloem en Sunsation wordt door verschillende (retail-)klanten benut om hun verkoop te stimuleren.

De toekomst van Sunsation
Evanthia en haar potzonnebloemtelers hebben een uniek samenwerkingsverband.  Deze telers hebben een groeiend marktaandeel binnen het potzonnebloemen-aanbod van inmiddels 85%. Er wordt continu doorontwikkeld om duurzame groei te bevorderen en voortdurend werken zij aan marktverkenning en marketingconcepten.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Louis Kester (Florpartners).


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven