Royal FloraHolland, GroentenFruit Huis, Wageningen Economic Research, Rabobank, ABN AMRO, MPS, Benefits of Nature en Glastuinbouw Nederland gaan samen HortiFootprint ontwikkelen. Dit moet dé standaard manier worden om te berekenen welke impact de teelt van iedere bloem of plant heeft op het milieu. Reden is dat "de markt daarom vraagt" en omdat partijen Europese regelgeving aangaande het verplicht stickeren van de milieu-impact verwachten, nemen "we als sector", i.e. voornoemde partijen, het initiatief om een dergelijke standaard te ontwikkelen.
Piet Briët (duurzaamheidsmanager bij Royal FloraHolland): "In de nabije toekomst willen retailers alleen nog maar producten verkopen waarvan de milieu-impact bekend is. Dat gaat dus óók over bloemen en planten. Dan willen we dat als sierteeltsector dus heel goed kunnen aantonen."
Wat de HortiFootprint precies behelst wordt allemaal duidelijk in het eerste kwartaal van 2020, wanneer een "concept methodologie" wordt opgeleverd.
E.e.a. is hier te lezen op de website van de coöperatie.
beeld: en.reset.org