Tholen - Regelmatig gaan geluiden op dat kwekers willen switchen naar directe verkoop, vooral bij tegenvallende prijzen. Bij Royal FloraHolland merkt men daar vooralsnog niets van. De verkoop via de klok is traditioneel, maar loopt nog altijd als een trein.
Op een dinsdagochtend voor Kerst lopen we een rondje mee op de veiling van Aalsmeer. Hieronder leest u een kleine impressie. Uitgebreide informatie over de bedrijven die we bezochten, volgt later op Bloemen- en Plantennieuws.
Rode en witte rozen
Per vliegtuig en vrachtwagen komen rozen in kartonnen dozen aan bij de veiling in Aalsmeer. Voordat ze op de klok komen, worden ze uitgepakt en netjes op water gezet, zodat ze klaar zijn voor de veiling. Fresco Flowers doet dat proces voor 11 kwekers.
In de aanloop naar de feestdagen, neemt de drukte toe. “We werken in de laatste week voor Kerst ook ’s nachts om zoveel mogelijk bloemen klaar te zetten voor de verkoop. Rond deze tijd zijn met name de rode en witte rozen populair.”, vertelt Gerjan Telleman.
Achter de schermen
Wim Könst is veilingmeester sinds 1986. Het is zijn taak om in te schatten wat een product moet opbrengen. “Ik bepaal de beginprijs aan de hand van diverse factoren. Eén daarvan is de kwaliteit.” Zijn werkdag begint voor dag en dauw met rondje door de koelcel. Hij bekijkt de producten die voor de klok komen, en komt er ook de bloemenkopers tegen. Door de steeds verdere digitalisering zijn niet alleen de bloemen uit de veilingzaal verdwenen, ook de veilingmeester heeft een plaatsje achter de schermen gekregen.
500 rozenkopers
Tot 4 uur ’s ochtends worden bloemen aangevoerd voor de veiling. Om 6 uur klinkt de gong waarmee de veiling start. Hoewel de afmijnzaal in Aalsmeer maar halfvol zit op deze dinsdagochtend, zijn er toch ruim 2000 kopers die de Aalsmeerse klokken met hun vingers bij de knoppen nauwlettend in de gaten houden. 500 van hen zijn gefocust op de rozenklokken, de grootste productgroep.
“Inkopers hebben tegenwoordig de mogelijkheid om op alle klokken van alle locaties te kopen en hoeven daarvoor niet meer van de ene zaal naar de ander”, vertelt Wim.
Slimme logistiek
En zodra de koop dan is gesloten, zetten de bloemen hun reis voort naar de koper via het logistieke systeem van karren en kettingbanen.
“Het is een slim systeem”, vertelt Wim. “Als er veel karren naar dezelfde plek moeten, zou het daar een drukte van belang worden. Daarom krijgen de chauffeurs een iets andere route, zodat alles soepel verloopt en niemand hoeft te wachten.”
Besneeuwde rozen
Een van de kopers is Hoven & de Mooij, eveneens gevestigd onder het dak van FloraHolland. “Wij zijn de groothandel van de exporteurs en kopers”, legt Peter Vrouwe uit. “Exporteurs en kopers komen bij ons om hun bestelling compleet te maken.”
Bron foto: Hoven & de Mooij
“Rozen zijn nog altijd een belangrijk product, maar de diverse kleinere productgroepen zijn bezig aan een opmars. Denk bijvoorbeeld met kleur behandelde bloemen, of ‘besneeuwde’ rozen voor de feestdagen.”