Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
2,4 miljoen kilo afgedankte bloembollen krijgen tweede leven
Tholen - Ieder jaar gooit de Nederlandse bollensector een kleine 2,4 miljoen kilo bloembollen weg. Bollen, die bedoeld zijn voor de verkoop, voor bij u en mij in de tuin. En dat is, voor alles, doodzonde.
Maar, wil het cliché, problemen zijn ook kansen, en vanuit die gedachte bedachten Frank en Sophie Berbee een oplossing. Zij richtten goed twee jaar geleden het bedrijf BloemenStorm op en zijn, vaak letterlijk, de boer op gegaan om de overgebleven bollen op te kopen. Die bollen heeft bijna ieder productiebedrijf, gemiddeld tussen de 0,5 en 1 procent van de totale productie blijft over. Per individueel bedrijf is dat misschien prima maar alles bij elkaar is het toch 14 keer de Keukenhof vol. BloemenStorm stopt deze bollen in bloembakken, die bedrijven kunnen leasen. In de bloembak zitten meerdere lagen bollen en zelf komt het bedrijf drie keer per jaar langs om ze te verversen. Klanten nemen een abonnement en daarmee een heel jaar kleur voor de deur.
De beste promotie voor bloemen zijn bloemen zelf, weet Frank, dus wordt dankzij BloemenStorm een stukje promotie gemaakt voor het bloemenvak an sich. Zien doet kopen en en dus kun je bollen die overblijven beter laten zien dan weggooien.
Maar het is meer dan dat. “Kwekers hebben soms geen andere optie dan weggooien. De bollen op de markt dumpen, daar maak je geen vrienden mee. Wij zorgen kortom voor een alternatief.”
Het balletje is nu echt gaan rollen. “Steeds vaker klopt er iemand aan die het ergens gezien heeft. Recentelijk stond er een stukje in de Telegraaf, twee weken terug kwam Quote langs voor een interview en ook zijn we, in promotie en in bedrijfsvoering, veel dank verschuldigd aan Let it Grow.”
Daarnaast is BloemenStorm ook steeds beter bekend bij de telers zelf, die er naar eigen zeggen zonder uitzondering enthousiast over zijn. “Maar waar we echt trots op zijn, is dat nog helemaal niemand zijn abonnement heeft opgezegd!”