Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tuinbranche wil voortaan onafhankelijk residuonderzoek

De inspanningen van tuincentra en hun leveranciers om residu van bij-onvriendelijke gewasbeschermingsmiddelen op tuinplanten te verminderen, werpen hun eerste vruchten af. Dat leiden Tuinbranche Nederland en haar leden af uit onderzoek van Greenpeace. “Tegelijkertijd zien we dat we nog stappen moeten maken”, zegt directeur Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland mede namens retailorganisaties Groenrijk, Intratuin, Life & Garden en Welkoop.

Greenpeace kocht onlangs bij genoemde winkelketens planten en liet ze op residu onderzoeken. Recentelijk werden de resultaten bekend gemaakt. Van der Heide: “Dat laat mooie uitkomsten zien met reductie van residu van middelen die de hoogste prioriteit hebben. Daar doen we het voor; samenwerken en actie ondernemen met partijen in de keten met commitment om het steeds beter te doen.”

Wake up call
Van der Heide ziet het onderzoek van Greenpeace in 2014 als ‘wake up call’ voor zijn branche. “Dat was waardevol en initieerde een nog intensiever overleg van tuincentra, leveranciers van bloemen en planten en ketenpartijen.“ Samen met Centrum voor Landbouw en Milieu en Stichting Natuur en Milieu is in 2016 een gezamenlijke ambitie vastgesteld met kwekers en handel om verder te verduurzamen. In maart 2017 stelden we de Ambitie 2.0 vast. Daarin spraken we voor bomen, struiken, bloemen en planten die retailers in de tuinbranche verkopen af, nog verdergaande eisen te laten gelden voor gebruik en verduurzaming van gewasbeschermingsmiddelen. Retailers meldden die afspraken, die gelden voor 2017 en 2018, dit voorjaar aan hun leveranciers.

Aanpak
De aanpak omvat geïntegreerde gewasbescherming, innovatie, gefaseerd verbod van bij-onvriendelijke middelen en stimuleren van sterke gewassen. Ook is vereist dat kwekers deelnemen aan Product Proof (als MPS A deelnemer), Milieukeur of Groenkeur. Dit borgt dat geen verboden middelen zijn gebruikt en dat ze een integrale duurzaamheidsaanpak toepassen. De initiatiefnemers evalueren de ervaringen in de zomer van 2018, om daarna het beleid vanaf 2019 vast te stellen.

Resultaat valt niet te rijmen
Verwachte resultaten van eerdere initiatieven stroken niet met een deel van de uitkomsten van het Greenpeace-onderzoekt, constateert Van der Heide. “Volgens het onderzoek zou gebruik van verboden middelen zijn toegenomen. Heel vervelend, en het valt niet te rijmen met onze inzet en resultaten van ander onderzoek. We gaan in overleg met Greenpeace en experts om verklaringen te vinden”, aldus Van der Heide. Zijn organisatie is voornemens vanaf 2018 als tuinbranche zelf onafhankelijk residuonderzoek uit te laten voeren. “We zullen dat samen met de ondertekenaars van de Ambitie 2.0 uitwerken en resultaten delen met Greenpeace. Dat doen we om te blijven leren én om de resultaten van de activiteiten van de samenwerkende partijen te verifiëren.”

Voor meer informatie:
Tuinbranche Nederland
info@tuinbranche.nl
www.tuinbranche.nl
Publicatiedatum: