Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lucas Vos, FloraHolland

"Digitalisering kost banen, maar levert ook banen op"

Voor wie het nog niet doorheeft aan de hand van de vlogs en de berichten over de toekomst van de fysieke klok: Lucas Vos gaat flink aan de slag met digitalisering en modernisering van de veiling. Dat neemt niet weg dat hij de mens centraal wil laten staan.


 
Aftrappen met iets positiefs op het Westland Event, gisteren bij FloraHolland en gehouden aan de vooravond van de ALV van FloraHolland. Ondanks alle benodigde veranderingen is FloraHolland volgens Lucas Vos namelijk absoluut niet gedateerd. “Iedereen heeft het over geen bezit maar gebruik. Ubers, AirBNB, helemaal van nu? Wij doen dit allang. Wij zijn een van de grootste spelers in de sierteelt zonder dat we bloemen hebben”, vindt de topman van de veiling. Dat betekent niet dat er niets meer te moderniseren valt. Integendeel zelfs. Vanuit de fysieke klok moet FloraHolland gaan naar een modern handelsplatform. “Veel van de tribunes waar u misschien bekend mee bent, gaan sluiten. We gaan mee in de verbindingen en laten een stuk van het oude achter ons.” Hetzelfde geldt voor zaken bijvoorbeeld het vastgoed van FloraHolland – zaken die FloraHolland volgens Vos vasthouden aan de oude manier van zaken doen. “De fysieke veilingen houden de ontwikkelingen naar de digitale marktplaats tegen”, ziet hij.
 
Logistiek
Buiten het veilproces zelf veranderen ook de logistieke omstandigheden. Qua distributie op de werkvloer bijvoorbeeld wil Vos gaan kijken naar robots en in de transportsector ziet hij in de toekomst een grote rol voor zelfrijdende vrachtwagens. En daarmee neemt de werkgelegenheid af, ziet Vos. Of in ieder geval verschuift de werkgelegenheid: digitalisering vraagt om andere mensen. Daar staat tegenover dat hij ziet dat de werkgelegenheid bij de klanten van FloraHolland wel toeneemt. Hetzelfde ziet hij in de fysieke ruimte die FloraHolland inneemt: die krimpt, waar klanten toenemen.
 

Marktverbindingen
Een technisch relaas vol toekomstplannen – maar daarbij mag volgens Vos een ding niet vergeten worden: het blijft gaan om mensen en bloemen. “Marktverbindingen, technologische verbindingen – we zijn er helemaal voor en we moeten heel veel van ons af laten glijden, maar uiteindelijk gaat het om mensen en bloemen.” En dat wordt in de sierteeltsector wel eens vergeten, constateert hij. Want in plaats van een Chinees, een Thai en een Japanner, worden drie Aziaten gezien en dat klopt volgens Vos niet. “Als je je niet verdiept in de samenleving kun je gigantische fouten maken.” In Japan bijvoorbeeld was Vos in functie hoger, maar reisde hij met een twintig jaar oude reispartner. “Japanners keken mij niet aan. Daar werd ik nogal pissed off over – maar een Japanner kijkt altijd naar de oudste persoon. In de Japanse traditie sta je hoger naar mate je ouder wordt. Als je dat niet weet, ga je helemaal nat in Japan. En ik vind dat wij in de sierteelt daar te weinig over nadenken. Daar moeten we meer op inzetten.”
 
Met een persoonlijke noot sloot Vos af. Hoe hij zich dankzij een anekdote van een Maersk-topman, net als zijn opa, in de scheepvaart stortte en hoe hij als kleine jongen voor zijn moeder chrysanten haalde. “Marktverbinding ja, maar denk aan de mensen, denk aan de individu. voelt u zich met mij verbonden door de plaatjes van FloraHolland of door een verhaal over mijn opa?”