Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet blijft maar stijgen bij Royal FloraHolland

Ook periode 11 (van 10 oktober tot en met 6 november 2016) werd afgesloten met een positief omzetresultaat. Sinds de zomer zit de omzet van Royal FloraHolland in de lift.



De omzetstijging bedroeg in periode 11 ruim 7% en kwam uit op € 313 miljoen. Dit is de hoogste omzet ooit in periode 11 in de geschiedenis van Royal FloraHolland. Dit is op zich al opmerkelijk, nog opmerkelijker is de prijsvorming. De gemiddelde prijs van alle producten bij elkaar kwam uit op 41,3 cent en dat is de hoogste gemiddelde prijs die dit jaar in een periode werd gerealiseerd. Hoger dan met Valentijn en hoger dan met Moederdag.

Dit komt enerzijds door de verhouding tussen kamerplanten, die een hoge gemiddelde prijs hebben en de snijbloemen, waarvan de gemiddelde prijs op een lager niveau ligt. Tevens komt dit door de prijsvorming van de snijbloemen en dan vooral Roos, Gerbera en Hydrangea die een forse stijging laten zien van hun gemiddelde prijs.


Omzet x €1 miljoen

Cumulatief zit de omzetgroei op 5%. Eind van het jaar gaan we daar nog minimaal 1% op inleveren zodat de omzetgroei voor 2016 ergens uitkomt tussen de 3% en 4%.

Toename aandeel directe handel
Doordat er een relatieve schaarste in de markt ontstaat en door iets minder aanbod en iets meer vraag op de Europese markt, neemt het aandeel van de directe handel ook verder toe.

Bij de snijbloemen steeg het aandeel van de directe handel met 2%-punten tot 30,9%. Bij de top 5 producten nam vooral de afzet van troschrysanten via directe handel toe (5%-punten). In de top 20 was Zantedeschia de grootste groeier met een verdubbeling van de afzet in de directe handel van 10% naar 20%.

Bij de kamerplanten was ook een stijging van de afzet van de directe handel met ruim 2%-punten tot 78,6%. Hier zitten de meeste producten op een hoog niveau en zie je producten die traditioneel wat achter bleven in de directe handel, zoals Azalea, ook steeds meer in de directe handel verkocht worden.

Bij de tuinplanten nam het aandeel van de directe handel zelfs met 6%-punten toe tot bijna 60%. Vooral de producten van dit seizoen zoals Helleborus, Skimmia en Violen worden in toenemende mate via de directe handel verkocht.

Export neemt met 1% toe
Het exportcijfer over september van Floridata zijn de laatste exportcijfers die beschikbaar zijn. De export nam in september met bijna 1% toe en liep daarmee geheel in de pas met de omzetontwikkeling van Royal FloraHolland in september. De export richting het Verenigd Koninkrijk daalde met 7% en ook Frankrijk nam 4% minder producten af. Duitsland zat op de gemiddelde groei.

De plussen werden gerealiseerd door de kleinere landen zoals België, Polen en Oostenrijk. Rusland zakt steeds verder weg en aan de daling van de export naar dit land lijkt geen einde te komen. Bij de snijbloemen is de exportwaarde naar de Verenigde Staten inmiddels groter dan de exportwaarde naar Rusland. Cumulatief ligt de exportwaarde 3% boven vorig jaar en daarmee ontlopen de groei van de export en de groei van Royal FloraHolland elkaar niet veel.

Snijbloemen omzet stijgt 8%
Er werden 6% minder stuks aangevoerd, de gemiddelde prijs steeg met 14%. Opvallend was de grote prijsstijging van Gerbera met 45%. Verder opvallend was de 10% minder stuks die werden aangevoerd bij Rozen en de 45% meer stuks die werden aangevoerd bij Tulp. De gemiddelde prijs bij de tulp daalde met 13%.

Kamerplanten omzet plust 5%
De stuks groei was 2% en de gemiddelde prijs ging met 3% omhoog. Opvallend was de aanvoer daling bij Phalaenopsis (-8%) en Cyclamen (-9%). De meeste andere producten pluste in de aanvoer. Verder viel op de prijs verbetering van rond de 10% bij Anthurium, Kalanchoë en Hippeastrum. Het lijkt erop dat deze producten steeds populairder worden bij de consument.

Tuinplanten omzet groeit 15%
De aanvoer nam toe met 4% en de gemiddelde prijs met 10%. De toename van de aanvoer kwam vooral van producten als Helleborus, Picea, en Gaultheria. Hogere prijzen werden gerealiseerd door producten als Skimmia, Picea en Buxus.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: