Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijzen blijven stijgen bij FloraHolland

De omzet van Royal FloraHolland blijft zich positief ontwikkelen. In de weken tussen 12 september tot en met 9 oktober 2016 (periode 10) nam de omzet toe met 4%.



Deze toename van de omzet komt geheel voor rekening van de prijsvorming. De gemiddelde prijs steeg met 5,6% en kwam uit op 37,7 eurocent. Deze gemiddelde prijs werd nog nooit eerder in de geschiedenis van Royal FloraHolland in periode 10 gerealiseerd. En dit hoge prijsniveau komt niet van een bepaalde productgroep maar van het totale assortiment, dus zowel van de snijbloemen als van de kamerplanten als van de tuinplanten.

Hoogste gemiddelde prijs ooit
Al sinds mei liggen de prijzen op een hoog niveau. Het is daarbij opvallend dat de gemiddelde prijs per periode iedere keer de hoogste gemiddelde prijs is die ooit werd gerealiseerd in die periode in de geschiedenis van Royal FloraHolland. Tevens zit de aanvoer sinds mei op een historisch laag niveau. Iets meer vraag in Europa door aantrekkende economieën, iets minder aanbod in Nederland en de prijsvorming komt op een hoger niveau te liggen.

De aanvoer nam in periode 10 af met 1,5%. De kleinere aanvoer is bijna in zijn geheel toe te schrijven aan de rozen. De aanvoer van dit product nam met ruim 9% af, wat overeen komt met 20 miljoen stelen.



Cumulatief komt de omzetstijging uit op een 4%. In week 52 wordt daar nog wat op ingeleverd doordat er in 2016 drie veildagen minder zijn. Een omzetgroei van rond de 3% zit er aan het einde van het jaar zeker in.

Belang directe handel neemt verder toe
Bij de snijbloemen nam het belang toe met 2%-punten tot 30,3%. Onderling tussen de producten verandert er niet zo veel. Gerbera en lelie zitten op een hoog niveau, roos en chrysant op het gemiddelde en hortensia en zantedeschia op een laag niveau. Maar ook bij deze twee laatst genoemde producten neemt het aandeel van de directe handel toe.

Bij de kamerplanten zien we een groei van 1,8% punt tot 76,8%. Hier liggen alle producten al op een hoog niveau. Het ene product groeit wat harder dan het andere product, maar per saldo zijn er weinig achterblijvers.

Bij de tuinplanten groeit het aandeel van de directe handel met 4,5%-punt tot 58,8%. Hiermee zitten de tuinplanten tussen de snijbloemen en de kamerplanten in, maar zijn ze wel steeds meer met een inhaalslag bezig om ook op het niveau van de kamerplanten te komen.

Snijbloemenomzet neemt met bijna 4% toe
De aanvoer liep met 1,6% terug, het gemiddelde prijsniveau steeg met 5,4%. Vooral de rozen bleven met 9% minder stuks fors achter in de aanvoer. Mede daardoor steeg de gemiddelde prijs van rozen met 16%. Lisianthus groeide met 11% in stuks, de gemiddelde prijs bleef op hetzelfde niveau.

Kamerplantenomzet groeit 4%
Bij de kamerplanten nam de omzet ook met 4% toe. Hier steeg de gemiddelde prijs met 2% en nam de aanvoer toe met 2%. Phalaenopsis groeide ook 2% in stuks, maar hier daalde de gemiddelde prijs met 3%. Bij de potchrysanten groeide de aanvoer met 12% en ondanks deze grotere aanvoer steeg de gemiddelde prijs met 6%.

Tuinplantenomzet stijgt met ruim 5%
Het aantal stuks daalde met 6% en de gemiddelde prijs was 13% hoger dan een jaar geleden. Bijna over de hele linie nam het prijsniveau fors toe. Zo steeg de gemiddelde prijs van calluna met 18% bij een aanvoer die 3% kleiner was dan in 2015. Bij Buxus ging de gemiddelde prijs zelfs met 28% omhoog. De aanvoer van dit product daalde echter met 26%.

Bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: