Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het eigen willetje van de Stephanotis

Na een redelijk ontspannen zomer bij Hoogendoorn Stephanotis barst de drukte vanaf week vijfendertig los. Hans Hoogendoorn tekent een curve op papier die de piekperiode uitbeeldt zoals de productie van de plant die oorspronkelijk kent. ‘’Stephanotis is een seizoensproduct met een eigen willetje en laat zich niet zo makkelijk sturen. We proberen de afzet zo gelijkmatig mogelijk te krijgen, zodat de klant er in ieder geval niets van merkt en het hele jaar kan rekenen op een mooi en goed product.’’ Hans tekent er een lijn bij. ‘’Vandaag loopt de lijn, na tien jaar van avanceren, al een stuk minder krom. En hier willen we uiteindelijk naar toe.’’ De derde lijn die Hans tekent, loopt bijna rechtdoor over het papier.



Een kwestie van fingerspitzengefühl
Voor het kweken van de plant bestaat geen standaard-formule. Dit maakt het voor een toekomstige concurrent-kweker lastig om in te stappen in de Stephanotis teelt. Hans probeert het onder woorden te brengen: ‘’Het is voor een groot deel fingerspitzengefühl. We proberen uit, we onderzoeken, het is hier soms net een laboratorium.’’ Met ‘we’ bedoelt Hans ook zijn zus die afgestudeerd botanisch analist is en zijn zwager. Samen met hen geeft hij leiding aan de kwekerij. Met zijn drieën bezitten ze een schat aan kennis en ervaring, een ton aan doorzettingsvermogen en liefde voor het product. In het assortiment van Hoogendoorn vind je nog een andere ‘tropische klimmer’: de Ceropegia.



Een deuk in een blik soep
Waarom gaat Hans de samenwerking aan met FleuraMetz? ‘’Stephanotis is een schitterende, maar geen makkelijke plant. Om die reden zoek ik steeds naar het juiste kanaal om de markt te bewerken. Voor consumenten is het gewoon ja of nee, zij pakken een product uit het schap of niet. Een blik soep met een deuk erin pakt niemand terwijl men weet dat de inhoud goed is. Zo werkt het ook met bloemen en planten. Na een slechte ervaring met een product zal een consument, maar ook een bloemist het niet gauw meer uitkiezen. Ik probeer dus zoveel mogelijk van mijn productkennis over te brengen. Zelfs wanneer een klant niet om kennis vraagt, wil hij er toch af en toe mee verrast worden. Via FleuraMetz kan ik die communicatie kwijt!’’


Voor meer informatie:
FleuraMetz
www.fleurametz.com

Publicatiedatum: