Hollandse bloemenman in China
In onderstaande artikel vertelt Nic over zijn samenwerking met Van den Berg Roses en zijn bloemenavontuur in China.
Plan van aanpak
"Toen ik voor het eerst in China aankwam, was mijn eerste gedachte: ik moet de taal leren. Ik schreef mij in voor een cursus.Het was het meest basale niveau dat er was en de twee jaar die volgden, deed ik weinig meer als blokken op het Mandarijn. Dat was aan de Universiteit van Sjanghai, wat volgens een kennis niet verstandig was, want, zei hij, in Beijing zou ik beter kunnen studeren. Maar omdat het mij gauw duidelijk werd dat Sjanghai het zakencentrum van China was, wist ik dat ik hier moest blijven. Ik had aanvankelijk geen omschreven plan, beproefde het geluk in verschillende sectoren en bleef overal zo lang als ik er een boterham kon verdienen.
Binnenlandse markt
Toen hij eenmaal in de bloemen verzeild raakte, wist hij dat hij zijn niche gevonden had. "Tijdens de Culturele Revolutie waren bloemen verboden, wat betekent dat mensen van 40 jaar en ouder het gevoel voor bloemen verloren hebben. Het is echter wonderlijk te zien hoe de jongere generaties het weer hebben ontdekt. De jeugd bedenkt steevast nieuwe redenen om feest te vieren, daarbij niet in het minst geholpen door social media en dit brengt mensen ertoe bloemen te kopen om redenen die je met geen mogelijkheid had kunnen verzinnen. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat de geografische distributie van onze bloemen zeer disproportioneel is, namelijk praktisch alleen daar waar de inkomens het hoogst zijn. 95% van onze bloemen wordt in China verkocht. 70% daar weer van wordt verkocht in Sjanghai, Guangzhou en Beijing."
Niet verslappen
Nic verwacht dat de grote transitie die momenteel binnen China gaande is - van een 'production powerhouse' voor de internationale markt naar een economie gericht op de binnenlandse markt - op de korte- en middellange termijn grote gevolgen zal hebben voor zijn eigen zakelijke activiteiten. "Er gebeurt veel in China. Het klimaat in een groot deel van het land is ongeschikt voor land- en kassenbouw in het algemeen. Hierdoor zal de vraag naar deze producten uit Kunming groeien. Tegelijkertijd zal het niet makkelijk zijn onze positie te behouden gezien de grote mate van competitiviteit en het feit dat salarissen elk jaar met 10 tot 20 procent omhoog gaan."
bron: Club China